Noi reglementări în Uniunea Europeană, pentru protejarea industriei auto?
18.10.2025
        
Distribuie acest articol!   

Uniunea Europeană ar putea strânge și mai mult șurubul în privința producătorilor chinezi, pentru a-și proteja industria auto.

Pe măsură ce piața mașinilor electrice continuă să crească, la fel crește și concurența. Iar aceasta nu este reprezentată doar de către producătorii europeni. Brandurile chineze devin din ce în ce mai importante pe Bătrânul Continent. Printre acestea se numără BYD, care a devenit producătorul numărul unu mondial de mașini electrice. La rândul lor, nu trebuie ingnorați noii veniți precum Xpeng și Nio.

Evident, asaltul chinezilor este departe de a se fi terminat, ceea ce îngrijorează Uniunea Europeană, care dorește să contracareze invazia printr-un plan pe termen lung.

Faptul că programele naționale de sprijin pentru mașinile electrice se înmulțesc în Uniunea Europeană este demn de apreciat. Însă conceperea lor ridică un mare semn de întrebare: ar trebui acest sprijin rezervat producătorilor locali? Și oare acest lucru vine cu riscul de a exclude jucătorii străini, în special pe cei chinezi?

Răspunsul ar putea redefini concurența pe piața auto europeană. În unele țări deja au apărut sisteme de bonusuri ecologice care ilustrează această tendință, în sensul că automobilele cu cele mai bune scoruri de mediu primesc subvenția. Calculul ia în considerare inclusiv amprenta de carbon legată de producție și transport, ceea ce exclude modelele asamblate în China, Japonia sau Coreea de Sud de pe lista celor eligibile.

Guvernul francez, de pildă, ia în considerare chiar creșterea bonusului dacă bateria provine dintr-o fabrică europeană. Regatul Unit a urmat o abordare similară. Din august, subvențiile au vizat modelele a căror producție are o amprentă de carbon redusă. Sistemul ține cont inclusiv de dependența țării de origine de combustibilii fosili. Prin urmare, o baterie produsă cu energie electrică pe bază de cărbune are șanse reduse la subvenții.

Aceste scheme atrag mai nou interesul și altor țări ale Uniunii Europene. Italia și Spania studiază posibilitatea aplicării unor criterii comparabile, în timp ce la Bruxelles, se intensifică dezbaterile pe această temă. Lucru firesc, din moment ce concurența chineză devine din ce în ce mai amenințătoare. Chinezii au reușit să construiască un lanț de aprovizionare complet în timp record, de la baterii până la vehicule electrice finite. Drept urmare, modelele chinezești sosesc în Europa la prețuri agresive.

În încercarea de a încetini această ofensivă, UE a majorat deja taxele vamale cu până la 45% pentru anumite vehicule electrice importate. Însă Comisia Europeană consideră că această măsură nu este suficientă. Președinta Ursula von der Leyen a reiterat recent necesitatea unei „mașini electrice europene” accesibile și competitive. Ea pledează pentru stimulente fiscale suplimentare și credite fiscale pentru a sprijini producția locală. Potrivit acesteia, Europa nu poate lăsa piața automobilelor electrice accesibile la îndemâna producătorilor asiatici.

Comisia explorează noi soluții, iar o propunere discutată la Bruxelles solicită crearea unei categorii de reglementare, care să fie dedicată modelelor urbane fabricate în Europa și vândute la mai puțin de 20.000 de euro. Măsura ar avea drept scop încurajarea constructorilor europeni să producă modele entry-level capabile să concureze cu ofertele chinezilor.

Distribuie acest articol!