Un model electric chinezesc rescrie standardele în materie de viteză de încărcare
22.10.2025
        
Distribuie acest articol!   

Printre principalele obstacole în calea achiziționării mașinilor electrice se află autonomia și timpul de încărcare. Un nou model chinezesc a redefinit standardele în această privință: se poate încărca extrem de rapid, suportând o putere de peste 1.000 kW!

Încărcarea a fost mult timp principalul dezavantaj al mașinilor electrice, însă în ultima perioadă am văzut progrese semnificative în această privință. Acum, aproape toate modelele se pot încărca în 30 de minute sau chiar mai puțin. Unele o pot face chiar în mai puțin de zece minute. Este exact cazul lui Zeekr 001, un nou model electric chinezesc.

În China, concurența a devenit acerbă pe piața mașinilor electrice și toți constructorii lansează noi modele, fiecare oferind propria inovație. Cu toate acestea, se caută același lucru, fiind o adevărată bătălie pentru fiecare kilometru de autonomie suplimentară și fiecare minut economisit la timpul de încărcare.

Zeekr este una dintre cele mai avansate mărci de pe piața chineză. Noul model 001 se mândrește cu specificații tehnice impresionante și dispune de o baterie de 95 kWh, care oferă o autonomie de 710 km (conform ciclului de certificare CLTC, din China).

Dar Zeekr 001 impresionează cu adevărat în ceea ce privește încărcarea. În ciuda capacității generoase a bateriei, aceasta poate ajunge de la 10 la 80% în doar șapte minute! Potrivit mărcii, mașina suportă puteri de încărcare de vârf de până la 1.140 kW. Secretul constă în bateria internă Golden Brick, combinată cu o arhitectură de 900V. Există și o a doua versiune a modelului 001, echipată cu o baterie CATL de 103 kWh, care necesită zece minute pentru același tip de încărcare.

Așadar, Zeekr tocmai a stabilit un nou standard în materie de încărcare. Până acum, modelele cu cea mai rapidă încărcare necesitau mai mult de zece minute. De remarcat sunt XPeng G6 și G9, capabile să recupereze 80% din autonomie în doar 12 minute, datorită arhitecturii lor de 800 V. În China, încărcarea ultra-rapidă va deveni în curând normă. Acolo, unele stații oferă puteri de până la 1.300 kW.

Și cum rămâne cu Europa? Există șanse ca bateria Golden Brick să ajungă și pe Bătrânul Continent, având în vedere că Zeekr face parte din gigantul chinez Geely. Acest grup deține mai multe mărci, printre care și Volvo, iar constructorul suedez ar putea profita de aceste progrese tehnologice pentru viitoarele sale modele electrice.

Și astfel, în timp ce arhitectura de 800V abia începe să prindă contur în Europa, cea de 900V ar putea deveni deja standardul în China.

Distribuie acest articol!