A murit Louis Schweitzer, arhitectul succesului Dacia
11.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Fostul președinte Renault, o figură influentă în industria auto și în politica din Franța, Louis Schweitzer a încetat din viață la vârsta de 83 de ani. El a fost responsabil în special pentru alianța dintre Renault și Nissan și, mai presus de toate, pentru integrarea Dacia ca marcă „low-cost” a Grupului Renault, ceea ce a contribuit semnificativ la profitul constructorului francez.

Președinte al Grupului Renault din 1992 până în 2005, Schweitzer a decedat la vârsta de 83 de ani.

După ce a fost activ în cercurile politice înalte încă de la începutul anilor 1980, a preluat conducerea Renault într-o perioadă în care începeau să își dacă apariția îndoielile cu privire la viitorul producătorilor auto prea mici pentru a supraviețui în lumea post-globalizare.

Era perioada în care alte grupuri începeau să planifice fuziuni strategice. În acest context, Louis Schweitzer a încercat să fuzioneze Grupul Renault cu Volvo, însă a fost nevoit să abandoneze planul din cauza lipsei unui acord între cele două companii.

După ce a achiziționat anterior compania sud-coreeană Samsung, a orchestrat privatizarea grupului și a încercat să achiziționeze constructorul ceh Skoda, care în cele din urmă a fost preluat de Volkswagen, și a reușit să formeze Alianța Renault-Nissan. A știut să profite de situația financiară dificilă a gigantului japonez, cu rezultatele binecunoscute: acest parteneriat a funcționat perfect timp de mai bine de un deceniu după plecarea sa.

Considerat unul dintre cei mai importanți lideri ai industriei auto franceze, lui i se atribuie și achiziția Dacia, în 1999, și consacrarea acesteia ca marcă „low-cost” a Grupului Renault, inițial cu Logan, apoi cu modele care au devenit din ce în ce mai populare în rândul publicului larg.

Mulți nu au crezut atunci, dar astăzi nimeni nu se mai îndoiește de strălucirea ideii: Dacia a devenit un pilon al grupului, iar profitabilitatea ei este motorul acestuia. Practic, el a fost artizanul renașterii mărcii Dacia.

În 1998 Schweitzer l-a contactat personal pe Constantin Stroe, directorul de atunci al uzinei Dacia, solicitându-i să stopeze discuțiile de privatizare cu Hyundai. Un an mai târziu, Renault prelua 51% din acțiunile Dacia pentru 50 de milioane de dolari și promitea investiții de peste 200 de milioane până în 2003. Apoi Logan, automobilul familial de 5.000 de dolari (2004), a fost proiectul său de suflet, prefațat de SuperNova (2000) și Solenza (2003), primele modele Dacia echipate integral cu componente Renault.

Succesul a fost instantaneu: targetul de vânzări a fost depășit încă din primul an, iar comercializarea a fost extinsă la nivel mondial. În primii opt ani au fost produse peste 1,5 milioane de unități Logan, cu venituri de aproape 15 miliarde de euro pentru Grupul Renault. În 2012 Dacia a asigura 8% din exporturi și 3% din PIB-ul României.

Succesorul său, Carlos Ghosn, a beneficiat din plin de performanțele excepționale ale grupului, timp de mulți ani, până la sfârșitul anilor 2010, când mitul său s-a năruit ca un castel de nisip. Însă aceasta este o altă istorie, mult mai urâtă decât cea lăsată în urma sa de Schweitzer!

Grupul Renault tocmai a publicat o declarație oficială prin care îi aduce un omagiu celui care a rămas președintele său de onoare. Louis Schweitzer și-a început cariera la Renault în 1986, ca director financiar, înainte de a fi numit președinte și director general al grupului, în 1992.

Distribuie acest articol!