Cu mii de vehicule care se întind cât vezi cu ochii, un imens cimitir de mașini din China a stârnit numeroase semne de întrebare. Imaginile cu numeroasele automobile abandonate în apropiere de orașul Banshan au alimentat speculațiile referitoare la lipsa de interes pentru vehiculele electrice.
Imaginile au devenit virale și pentru mulți reprezintă un simbol al lipsei masive de interes pentru vehiculele electrice în China. Realitatea este însă cu totul alta, iar așa-numitul cimitir nu este ceea ce pare.
Imaginile de la fața locului sunt cu rânduri de mașini aproape noi, nemișcate și năpădite de buruieni. Rețelele de socializare au denunțat rapid situația, reclamând deșeuri industriale. Mulți au crezut că mii de mașini electrice au fost construite doar pentru a fi abandonate, din cauza lipsei de cumpărători.
La o privire mai atentă, investigația unui videograf a dezvăluit o poveste complet diferită. Prima surpriză este că nu toate mașinile sunt electrice, multe fiind cu propulsie termică. În al doilea rând, nu sunt atât de noi pe cât par. Și cel mai important, în mod clar nu au fost lăsate acolo pentru că nimeni nu le-a vrut.
De fapt, majoritatea acestor vehicule au aparținut unor startup-uri de ride-hailing care au dat faliment. Flote întregi de mașini, adesea în leasing sau finanțate cu împrumuturi, au fost abandonate de companiile desființate. Acest lucru a lăsat vehiculele fără proprietari legali. Fenomene similare au fost observate în 2021 în Hangzhou, apoi în Chengdu, tot în China. Acest lucru s-a întâmplat atunci când bula transportului la cerere a explodat în această țară.
Acest cimitir de mașini demonstrează viteza cu care China a trecut la vehiculele electrice. În 1997 avea doar un milion de mașini, iar în 2008 existau deja 51 de milioane. Acum acest număr a depășit 350 de milioane de vehicule, iar aproape o treime dintre acestea sunt electrice sau hibride plug-in.
În loc să încerce să ajungă din urmă Occidentul în domeniul motoarelor cu ardere internă, China a optat pentru o abordare mai radicală. Țara asiatică a sărit direct în era electromobilității, iar acest pariu a dat roade. Producători chinezi precum BYD, Nio, Xpeng și Zeekr domină acum piețele asiatice și se pregătesc să debarce în forță în Europa.
Așadar, aceste mii de mașini abandonate nu reprezintă un eșec industrial. Mai degrabă, ilustrează o tranziție bruscă și este consecința directă a unei piețe extrem de competitive și în rapidă schimbare. În cele din urmă, aceste vehicule abandonate mărturisesc ascensiunea meteorică a Chinei în sectorul vehiculelor electrice.



















