Echiparea cu sistemul de afișare pe parbriz, așa-numitul Head-Up Display (HUD), a devenit o caracteristică obișnuită pentru automobilele din zilele noastre. Abordăm aici modul de funcționare, istoricul și perspectivele acestui sistem.
Display-ul proiectat pe parbriz permite șoferului să monitorizeze date esențiale despre funcționarea automobilului, navigație și trafic. Marele său avantaj este că șoferul are aceste informații în câmpul său vizual și nu este nevoit să își mute privirea de la drum.
Genul acesta de display a apărut pentru prima oară la avioanele de vânătoare și a ajuns la bordul automobilelor pe la sfârșitul anilor 1980. De atunci, a devenit destul de răspândit, chiar și în rândul micilor modele de oraș.

Dar cum funcționează un display head-up? Mai mult decât o simplă caracteristică de confort, display-ul head-up sporește și siguranța prin plasarea informațiilor esențiale în câmpul vizual al șoferului. Acest sistem constă dintr-un videoproiector care trimite o imagine fie direct pe parbriz, fie pe un ecran transparent din fața acestuia.
Datorită unui set de lentile optice, această imagine este focalizată la infinit, ceea ce înseamnă că ochiul trebuie doar să depună un efort foarte mic de acomodare, pentru a citi informațiile proiectate. Sistemele timpurii afișau doar viteza și câteva pictograme, însă afișajele moderne oferă mai multe informații, chiar și hărți de navigație.
Există, de asemenea, sisteme și mai sofisticate, cunoscute sub numele de sisteme de realitate augmentată. Datorită suprafeței mari de proiecție, acestea pot suprapune informații pe zona pe care o observă șoferul, în special prin urmărirea privirii acestuia. De exemplu, săgețile care indică direcția de urmat pot fi afișate direct pe drum, facilitând și mai mult condusul.
Deși afișajele head-up au devenit esențiale astăzi, acestea pot fi uneori intruzive, la fel ca proliferarea ecranelor tactile din mașinile noastre. Ceea ce poate avea un efect negativ, deoarece toate aceste informații suplimentare plasate în câmpul nostru vizual ne pot afecta concentrarea. Așadar, este un sistem care trebuie utilizat cu prudență.

Cele mai noi evoluții ale sistemelor HUD cu realitate augmentată folosesc întregul parbriz pentru afişarea în timp real a diverselor informaţii utile şoferului. Astfel, sistemul poate atenţiona şoferul de existenţa unor eventuale pericole sau chiar îl pot îndruma şi ghida în trafic, prin integrarea unor pictograme virtuale intuitive în peisajul real care se derulează deja în faţa şoferului în timpul condusului.
Ca structură, AR-HUD este format din două sisteme head-up display. Primul proiectează imagini la fel ca un HUD obişnuit (viteza de deplasare, indicaţiile primite de la sistemul de navigaţie şi atenţionarea la părăsirea benzii), în timp ce al doilea este responsabil de proiectarea celorlalte elementelor virtuale (o atenţionare mai elaborată la ieşirea de pe bandă, alerte în caz de coliziune şi scoaterea în evidenţă a maşinilor din trafic). Acestea lucrează armonios la crearea unei imagini de ansamblu din care şoferul îşi poate lua informaţiile necesare în timp ce se poate concentra în continuare la drum şi la ce se întâmplă în jurul său.



















