Industria auto germană, în pragul colapsului? 200.000 de locuri de muncă ar putea fi suprimate
12.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Industria auto, un motiv de mândrie națională și un pilon al economiei germane vreme de peste un secol, este pe cale să experimenteze cea mai devastatoare tulburare socială.

În urmă cu doar un deceniu, Germania domina cu autoritate industria auto globală. Astăzi, vârful de lance al economiei germane se confruntă cu o provocare fără precedent. Analiștii trag un semnal de alarmă: până la 200.000 de locuri de muncă ar putea dispărea în următorii ani.

Cifrele sunt uimitoare. Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță EY, Germania a pierdut deja aproape 245.000 de locuri de muncă în industrie, din 2019, cu o accelerare accentuată în sectorul auto. Această hemoragie afectează întregul lanț valoric. De la producătorii tradiționali de motoare la furnizorii de ultimă generație, nimeni nu este cruțat.

Paradoxal, cursa către electrificare este cea care precipită acest dezastru, potrivit studiului. Producătorii germani investesc miliarde pentru a-și face gamele mai ecologice, dar fiecare nou model electric „semnează condamnarea la moarte pentru zeci de furnizori specializați”.

Pistoanele, cutiile de viteze și sistemele de evacuare care odinioară susțineau mii de companii devin peste noapte învechite. Vehiculul electric, cu componentele sale simplificate și arhitectura bazată pe software, pur și simplu nu mai necesită această expertiză mecanică.

La acestea se adaugă costurile stratosferice ale energiei și o prăbușire a cererii pe piețele americane și chineze, doi piloni istorici ai exporturilor germane. Pe scurt, rețeta perfectă pentru dezastru, iar acest lucru este resimțit de furnizorii de automobile, banca de organe a producătorilor, unde concedierile se acumulează.

Nici cei mai puternici jucători nu sunt imuni. Bosch, principalul furnizor mondial din automotive, anunță o restructurare masivă. ZF Friedrichshafen și Continental urmează exemplul, invocând automatizarea și o scădere a comenzilor.

Furnizorii mai mici sunt însă cei care riscă să plătească cel mai mare preț: fără resursele necesare pentru a-și converti operațiunile la furnizarea de baterii sau electronică încorporată, mulți nu vor avea de ales decât să se închidă.

Industria auto reprezintă 800.000 de locuri de muncă directe în Germania și este motorul economic al unor regiuni întregi precum Baden-Württemberg și Saxonia Inferioară. Eliminarea a 200.000 de locuri de muncă ar declanșa un efect de domino catastrofal: logistică, industria siderurgică, cercetare. Practic, niciun sector conex nu ar ieși neatins.

În acest context, sindicatele iau poziție și cer garanții, iar guvernul promite formare profesională și subvenții, însă urgentarea soluțiilor este îngreunată de birocrație. Între timp, istoria se scrie în altă parte, iar țara care a dat naștere unor producători precum Mercedes-Benz și Porsche descoperă cu amărăciune că progresul tehnologic îi poate zdrobi și pe cei care l-au făcut posibil.

Distribuie acest articol!