Surpriză la Euro NCAP: mărcile chineze dau o lecție de siguranță industriei auto europene
25.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Cea mai recentă serie de teste de impact Euro NCAP oferă un verdict clar: constructorii chinezi nu mai sunt în urmă, dimpotrivă, se află acum în frunte, alături de liderii tradiționali ai industriei.

Pe măsură ce ratingul maxim devine noul standard al industriei, diferențele se fac tot mai mult la nivel de detalii, ceea ce propulsează mărci noi, precum Leapmotor, în fruntea clasamentelor de siguranță. Deși majoritatea celor 23 de modele testate în ultima perioadă de Euro NCAP au obținut rezultate excelente, câteva eșecuri notabile, în special din partea BMW și Volkswagen, reamintesc că siguranța pasivă nu poate fi niciodată garantată.

A fost o vreme, nu cu mult timp în urmă, când obținerea a cinci stele la testele Euro NCAP era o performanță în sine. Era Sfântul Graal pe care departamentele de marketing îl afișau cu mândrie pe panourile publicitare. Astăzi, analizând ultimele rezultate publicate de organizația independentă, îți dai seama că excelența a devenit un fapt obișnuit. Din gama largă de vehicule testate, aproape toate se laudă cu acest scor maxim.

Totuși, aparențele pot fi înșelătoare: nu mai contează numărul total de stele, ci scorul exact obținut în fiecare dintre cele patru categorii: protecția ocupanților adulți, protecția copiilor, protecția participanților vulnerabili la trafic (pietoni și bicicliști) și eficiența sistemelor de asistență a șoferului. Adevăratele surprize ale acestei sesiuni ies la iveală abia atunci când privim dincolo de suprafață. Iar ce se află acolo chiar surprinde!

Este tot mai clar că producătorii chinezi au trecut printr-o transformare spectaculoasă. Trebuie să uităm clișeele mașinilor fragile de acum 15 ani! Printre cele nouă vehicule care au depășit pragul simbolic de 90% pentru protecția ocupanților adulți se numără Leapmotor B10 și Hongqi EHS7. Aceste nume poate că nu vă spun nimic, dar ele tocmai au trecut testele cu brio. Cu un scor de 93% pentru protecția ocupanților adulți, aceste SUV-uri sunt practic la egalitate cu Mercedes CLE coupe.

Hongqi EHS7

Este un semnal puternic: faptul că un model precum Hongqi EHS7, un SUV electric de mari dimensiuni, reușește să țină pasul cu cea mai reputată inginerie germană dovedește că know-how-ul tehnologic s-a răspândit la nivel global într-un ritm amețitor.

Leapmotor, cu modelul său B10, demonstrează că această rigoare nu este rezervată vehiculelor de lux, ci se regăsește și în segmente mai accesibile. Pentru consumatori, aceasta este o veste excelentă, chiar dacă complică alegerea, deoarece siguranța nu mai este un factor decisiv pentru excluderea unor mărci noi, exotice.

Leapmotor B10

Segmentul SUV-urilor de dimensiuni medii a devenit principalul câmp de luptă pentru industria auto globală. Euro NCAP a profitat de această sesiune pentru a evalua o serie de modele, inclusiv Kia EV5, Nissan Qashqai (în versiunea sa electrificată), verii din Grupul Volkswagen (Škoda Elroq și Enyaq), precum și duo-ul japonez Subaru Solterra și Toyota bZ4X. Toate modelele au avut performanțe admirabile, dar unul iese în evidență incontestabil. Recent actualizatul Tesla Model Y i-a impresionat în mod deosebit pe testeri.

Marca lui Elon Musk este cunoscută pentru faptul că este controversată, dar în ceea ce privește siguranța pasivă și activă, cifrele vorbesc de la sine. Cu un scor de 91% pentru protecția ocupanților adulți și un remarcabil 93% pentru protecția ocupanților copii, bestsellerul american lasă concurența în urmă. Inginerii Euro NCAP au evidențiat, de asemenea, performanța sistemelor sale de asistență a șoferului, adesea criticate pentru semnalele sonore intruzive, dar care, în situații de urgență, își fac treaba pentru a preveni ce e mai rău.

Tesla Model Y

În apropiere, Volvo EX90 își merită reputația. Acest gigant cu șapte locuri a obținut scoruri de 92% pentru adulți și 93% pentru copii. De asemenea, este demnă de remarcat performanța Lucid Gravity, care încearcă să-și creeze o nișă în Europa. Deși excelează în protecția ocupanților copii cu un scor de 93%, face un ușor pas înapoi în protecția ocupanților adulți cu 83%.

În timp ce SUV-urile domină clasamentul, berlinele și modelele mai compacte sunt încă în cursă. Și, încă o dată, o marcă chineză dă totul peste cap. BYD Seal 06, un hibrid plug-in, a impresionat juriul. Cu un scor de 92% pentru protecția ocupanților adulți, demonstrează că siguranța nu se rezumă doar la înălțimea la sol. Euro NCAP a evaluat sistemele de asistență a șoferului ca fiind „excelente”.

BYD Seal 06

În schimb, și aceasta este, fără îndoială, cea mai mare dezamăgire a acestei serii de teste, BMW Seria 2 Gran Coupe nu a reușit să obțină scorul maxim. Constructorul bavarez a obținut doar patru stele. Este un mic eșec pentru un constructor de acest calibru. Problema constă în protecția ocupanților adulți, cu un scor de 78%.

Pentru Grupul Volkswagen, rezultatele sunt amestecate. În timp ce SUV-urile Škoda și compacta VW ID.3 (care impresionează cu 87% la protecția copiilor) oferă performanțe solide, vehiculele de familie dezamăgesc: atât Volkswagen Multivan, cât și Caddy se opresc la patru stele.

Distribuie acest articol!