Volkswagen este pe pierdere! Pentru prima oară de la pandemie
02.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Unul dintre cele mai importante simboluri ale industriei auto europene, Volkswagen a înregistrat prima pierdere trimestrială de după pandemie. Confruntat cu tarifele vamale americane, noua criză a semiconductorilor și o tranziție dificilă către electromobilitate, colosul german implementează numeroase planuri de restructurare, în încercarea de a redresa situația.

Cifrele sunt îngrijorătoare la Wolfsburg. În al treilea trimestru din 2025, Volkswagen a înregistrat o pierdere netă de 1,07 miliarde de euro. Este o schimbare dramatică față de profitul de 1,6 miliarde de euro din aceeași perioadă a anului trecut.

Deși veniturile au înregistrat o creștere respectabilă, de 2,3%, la 80,3 miliarde de euro, determinată de o creștere cu 1% a livrărilor, acest lucru nu a fost suficient pentru a compensa multiplele dificultăți cu care s-a confruntat grupul.

Dintre numeroasele vești proaste, cea referitoare la Porsche preocupă în mod deosebit. Considerată mult timp „vaca de muls” a grupului, firma cu sediul la Stuttgart a intrat și ea pe pierdere în această toamnă. Motivele? Costurile ridicate ale transformării și întârzierile acumulate în lansarea modelelor electrice.

Un alt impediment major îl constituie tarifele americane. După ce au crescut de la 2,5% la 27,5% în aprilie, înainte de a fi reduse la 15% în august, acestea afectează puternic exporturile, în ciuda prezenței unei fabrici în Tennessee. Directorul financiar, Arno Antlitz, a dat deja vestea proastă: aceste tarife ar putea costa grupul „până la 5 miliarde de euro în acest an”.

Audi și Porsche, printre cele mai profitabile mărci, își fabrică toate modelele în afara Statelor Unite. Grupul ia în considerare o relocare parțială a producției Audi în America de Nord, dar rămâne rezervat în ceea ce privește calendarul.

Confruntat cu acest tsunami, Volkswagen și-a redus deja ambițiile în septembrie, vizând acum o marjă operațională de 2-3%, în scădere de la 4-5%, cât se previziona inițial. Grupul speră să atingă „capătul superior al acestui interval”, cu condiția, însă, să aibă „o disponibilitate suficientă de semiconductori”.

Și într-adevăr, o nouă criză se profilează: producătorul Nexperia pune în pericol aprovizionarea industriei europene. „Suntem în siguranță până la sfârșitul săptămânii viitoare”, a declarat Arno Antlitz, care așteaptă o soluție politică la această confruntare diplomatică dintre Olanda și China.

Tranziția către vehiculele electrice complică și ea lucrurile. Deși vânzările de vehicule electrice au crescut cu 33% în al treilea trimestru, aceste modele rămân mult mai puțin profitabile decât cele cu motorizare termică, în principal din cauza costului ridicat al bateriilor.

Pentru a inversa această tendință, Volkswagen se bazează pe ambițiosul său plan de reducere a costurilor de 6 miliarde de euro până în 2030. Marca intenționează chiar să elimine 35.000 de locuri de muncă în Germania, reprezentând 29% din forța sa de muncă – o premieră istorică pentru producător. În această toamnă, două fabrici germane au suspendat temporar producția din cauza cererii slabe de modele electrice.

Distribuie acest articol!