Criza Jaguar. Cum a ajuns o marcă de tradiție într-o situație disperată?
15.12.2025
        
Distribuie acest articol!   

În timp ce încerca o reinventare radicală, plecarea designerului său vedetă și controversa globală creată pe marginea noii sale identități vizuale au aruncat producătorul britanic Jaguar într-o criză majoră.

Recenta plecare a lui Gerry McGovern a venit în mijlocul unei furtuni mediatice, după dezvăluirea conceptului Type 00. Noul CEO PB Balaji, venit de la Tata Motors, a moștenit o situație explozivă, cu o gamă de produse practic inexistentă, o lansare a modelului electric amânată până în 2026 și o bază de clienți dezorientată. Confruntat cu pierderi financiare și o lipsă îngrijorătoare de produse noi, Jaguar a ajuns să își vadă viitorul pus sub semnul întrebării. Unii analiști nu exclus acum o vânzare completă a mărcii către un grup chinezesc.

Gerry McGovern, forța călăuzitoare din spatele designului la Jaguar Land Rover (JLR) timp de două decenii, a părăsit compania. Și nu pe cale amiabilă. Această plecare bruscă aduce mai degrabă cu o pedeapsă în urma dezastrului mediatic din ultima perioadă.

De ce se află Jaguar într-o astfel de situație? Pariul estetic este cel care a declanșat criza. Totul provine din dorința unei rupturi definitive, care s-a materializat în Planul Reimagine, lansat în 2021. Acesta își propunea să reîmprospăteze imaginea brandului, pentru a atrage o clientelă mai tânără, mai bogată și mai la modă. Ideea era să întoarcă spatele segmentului premium, unde concurența directă era Audi și BMW, și să concureze direct cu Bentley și Rolls-Royce. Pe hârtie, totul arăta bine, dar în realitate totul s-a transformat rapid într-un coșmar.

Punctul de cotitură a fost la sfârșitul anului 2024, la un târg internațional de artă contemporană de la Miami. Acolo, Jaguar a dezvăluit conceptul Type 00. Departe de curbele feline care făcuseră marca legendară, publicul a descoperit o formă masivă și angulară, fără lunetă și, mai presus de toate, vopsit într-un roz Barbie strident.

Reacția a fost rapidă și aprigă. Rețelele de socializare au erupt, acuzând constructorul că și-a sacrificat sufletul pe altarul „wok-ismului”. Criticile au venit din toate părțile, extinzându-se mult dincolo de cercul pasionaților de automobile. Nigel Farage, liderul politic britanic, a prezis chiar falimentul total al companiei. Chiar și Donald Trump a intervenit cu comentariul său acerb pe rețelele de socializare, întrebând cine ar vrea să cumpere un Jaguar după ce a văzut o reclamă atât de rușinoasă.

Confruntat cu acest val de indignare, Gerry McGovern a ales totuși sfidarea. În timpul prezentării, el a declarat fără echivoc că Jaguar „nu are nicio dorință de a fi plăcut de toată lumea”. O poziție care, privind în retrospectivă, pare să fi fost un pas prea departe. Astăzi, odată cu plecarea lui McGovern, întreaga această viziune a rămas fără lider, lăsând în urmă un brand vechi de un secol, cu o imagine pătată și o reputație care are nevoie urgentă de reconstrucție.

Deși scandalul a dominat titlurile, realitatea industrială din culise este poate și mai îngrijorătoare. Jaguar Land Rover nu se confruntă doar cu o criză de imagine, ci și cu o perioadă de dificultăți operaționale. Anul trecut a fost unul dintre cei mai dificili din istoria companiei. Între amenințările cu tarifele vamale din Statele Unite și un atac cibernetic care a paralizat toate operațiunile globale, conturile sunt pe pierdere. În acest context exploziv, PB Balaji a preluat frâiele. Trimis de Tata Motors, proprietarul indian al grupului, el îl înlocuiește pe Adrian Mardell, care s-a retras după aprobarea controversatului plan de redresare.

Balaji se confruntă cu sarcina dificilă de a revigora marca, fiind în funcție de doar câteva săptămâni. Va trebui să ia decizii dificile și rapide, iar cea mai presantă problemă este golul evident al reprezentanțelor. În încercarea de a deschide calea pentru noua gamă electrică, Jaguar a oprit producția modelelor termice. Drept urmare, dealerii nu mai au nimic de oferit. În al treilea trimestru al acestui an, doar 1.519 de automobile Jaguar au fost vândute în întreaga lume! O cifră de-a dreptul dezastruoasă pentru un producător de o asemenea anvergură. Ca și cum lucrurile nu ar fi fost deja destul de grave, lansarea primului model 100% electric al acestei noi ere, un GT cu patru uși, a fost amânată până în 2026.

Confruntați cu acest impas, proprietarii companiei par să fi pus pe masă toate opțiunile. Circulă zvonuri conform cărora PB Balaji ar putea pur și simplu să anuleze anumite modele. O soluție mai puțin drastică ar fi achiziționarea unei platforme tehnice gata făcute de la un partener, cum ar fi compania chineză Chery, în loc să își consume resursele dezvoltând intern tehnologia intern. Ar fi o recunoaștere a eșecului, dar ar putea salva situația financiară.

Răbdarea Tata Motors nu este infinită. Conglomeratul indian a investit miliarde în filiala sa britanică fără a vedea vreun randament real. Jaguar a investit masiv în ultimii ani, iar dacă acest pariu pe creșterea în segmentul superior eșuează, cel mai rău scenariu nu mai este tabu: vânzarea! Cu siguranță că s-ar găsi rapid un grup chinez interesat să cumpere! Ar fi, de asemenea, un sfârșit ironic pentru un brand care și-a accentuat atât de mult identitatea „britanică” în ultimele luni. Dar să nu ne pripim! Pentru că, deocamdată, JLR ne asigură că totul merge conform planului, chiar dacă între mesajele oficiale și realitatea pieței, decalajul nu a părut niciodată atât de mare.

În fine, pentru a marca cei 90 de ani de existență pe care îi va împlini în 2026, Jaguar a făcut senzație la Londra, reunind primul său model, celebrul SS Jaguar 90 din 1935 și conceptul Type 00. A fost creată astfel o imagine care simbolizează călătoria de aproape un secol a celebrului brand auto.

Inițialele SS din denumire vin de la Swallow Sidecar, numele inițial al companiei fondate în 1922. Pentru această ocazie Type 00 a fost revopsit într-un elegant „London Red”, abandonând vopseaua roz stridentă dezvăluită la Miami Art Week. Imaginea a fost realizată în fața hotelului de lux The Chancery Rosewood, la o aruncătură de băț de Hyde Park.

Distribuie acest articol!