Confruntat cu un seism fără precedent, Grupul Volkswagen își reduce planurile. Conglomeratul condus de Oliver Blume a anunțat o reducere a investițiilor.
Liderul industriei auto europene intenționează să investească 160 de miliarde de euro până în 2030, o sumă mai mică decât planurile inițiale. Această măsură de austeritate este un răspuns la prăbușirea cotei sale de piață în China, în fața producătorilor locali, și la impactul tarifelor vamale din Statele Unite. Porsche, ale cărui profituri au fost afectate în mod special, ar putea încălca un tabu, dezvoltând în cele din urmă un model special pentru China, menit să stopeze declinul abrupt al vânzărilor pe cea mai importantă piață.
Așadar, o schimbare radicală de abordare pentru principalul producător auto din Europa. Obișnuit să anunțe an de an planuri de investiții tot mai grandioase, Grupul Volkswagen tocmai a schimbat direcția. În sens invers!

CEO-ul Oliver Blume a dezvăluit un pachet de investiții de 160 de miliarde de euro, prevăzut până în 2030. Pentru o persoană obișnuită, această sumă poate părea astronomică, dar în contabilitatea de la Wolfsburg reprezintă o recunoaștere a prudenței, chiar o repliere. Prin comparație, planul inițial (2025-2029) se baza pe 165 de miliarde de euro, iar cel anterior (2024-2028) a urcat la 180 de miliarde de euro.
Această decizie nu a venit de nicăieri. Este un răspuns direct la un mediu global, care a devenit ostil. Grupul trebuie să navigheze prin prisma unei furtuni financiare în care marjele sale sunt erodate din toate părțile. Strategia lui Blume este, așadar, de a-și consolida câștigurile. Banii vor fi direcționați în principal către Germania și Europa. Iar scopul este de a moderniza produsele, de a rafina tehnologiile și de a consolida infrastructura pe continent.
Această reorientare europeană are și un mesaj politic. În timp ce industria germană trece printr-o perioadă turbulentă, cu amenințări de închidere a fabricilor, investițiile interne ajută la atenuarea tensiunilor cu sindicatele și autoritățile guvernamentale. Volkswagen pare să vrea să înceteze să-și disperseze prea mult resursele pentru a-și apăra mai bine cota pe piața sa istorică, unde marca rămâne, în ciuda tuturor problemelor, o forță puternică în propria țară.
În timp ce Europa este un refugiu sigur, America și China au devenit câmpuri minate. În Statele Unite, situația este o adevărată bătaie de cap. Tarifele vamale amenință să afecteze profitabilitatea modelelor exportate din Europa. Soluția logică ar fi producția locală.
Dar Oliver Blume nu are de gând să dea nimănui un cec în alb. În ceea ce privește planul unei fabrici Audi pe teritoriul american, directorul general a fost clar și a explicat că acest lucru se va întâmpla doar dacă se oferă finanțare de la Washington. În China, problema este diferită, dar la fel de dureroasă. Ceea ce a fost odată sursa de venit a grupului a devenit o pantă alunecoasă.
Producătorii locali au ciugulit din cota de piață a mărcilor de volum, precum Volkswagen. Dar cea mai îngrijorătoare situație privește marca Porsche. Bijuteria coroanei în ceea ce privește profiturile suferă teribil. Generează aproape jumătate din vânzările sale globale în China și SUA și, prin urmare, este expusă la ce e mai rău din ambele zone.

Pentru a încerca să oprească hemoragia din China, Blume este gata să o rupă cu dogmele consacrate. El a recunoscut că, deși nu se așteaptă ca volumele Porsche să crească în viitorul apropiat, localizarea producției în cadrul grupului este de luat în calcul.
Mai surprinzător, nu a exclus ideea de a lansa într-o zi un model Porsche special conceput pentru piața chineză. Pentru puriștii din Stuttgart, aceasta este o mică revoluție culturală. Dar dacă clienții chinezi bogați își doresc o mașină care să reflecte propriile valori și nu pe cele ale Europei, Volkswagen pare acum pregătit să o producă local, mai degrabă decât să piardă această piață vitală.



















