În timp ce Europa încearcă să ofere o gură de oxigen industriei auto revizuind condițiile de impunere a propulsiei electrice, numărul doi de la BYD, Stella Li, trage un semnal de alarmă.
Stella Li, vicepreședinte executiv BYD, a profitat de o conferință organizată la Londra pentru a avertiza producătorii occidentali. Împărțirea bugetelor de cercetare între propulsia termică și cea electrică înseamnă pierderea din ambele puncte în fața concurenței chineze.
Puțin îngrijorată de inversările reglementărilor europene, marca își confirmă ofensiva, odată cu sosirea brandului său premium, Denza, din aprilie 2026.
Departe de limbajul obișnuit, Stella Li, șefa operațiunilor europene ale BYD, a oferit o analiză a situației actuale. În timp ce Bruxellesul tocmai a renunțat la înlocuirea interdicției totale a motoarelor termice în 2035 cu o țintă de reducere de 90%, mulți șefi europeni au răsuflat ușurați. Pentru Stella Li, a fost exact invers față de ceea ce trebuia făcut, relatează Auto Express. Potrivit acesteia, această decizie politică riscă să se transforme într-o frânghie pentru spânzurătoare.
Încurajând grupuri precum Volkswagen, Stellantis sau Renault să prelungească durata de viață a motoarelor termice sau să dezvolte noi generații de hibrizi, pentru a umple restul de 10%, Europa îi obligă să își disperseze resursele. „Bugetul lor de cercetare și dezvoltare trebuie împărțit în două”, a explicat ea. Nu poți investi niciodată „destul” din ambele părți. Riscul este așadar să ajungem cu motoare termice supraviețuitoare, dar scumpe, și mașini electrice care sunt în urmă din punct de vedere tehnic în fața concurenților care au investit exclusiv în această direcție, timp de 30 de ani.
Pentru BYD, motorul termic este deja istorie veche, indiferent de ceea ce spun legile. Brandul chinez nu se teme de această inversare a reglementărilor, pentru dispune de propria tehnologie hibridă plug-in DM-i. Dar acolo unde europenii văd hibridul ca pe o mână întinsă pentru a salva fabricile de motoare, BYD îl folosește ca pe o armă de cucerire.
Europa avansează, apoi se retrage, creând o neclaritate care paralizează inovația. În paralel, mașina chinezească se mișcă drept înainte, fără să pună întrebări. „Cum pot concura cu o companie care crede doar într-o singură direcție?” întreabă managerul. În timp ce inginerii din Stuttgart sau Paris vor trebui să reconceapă chiulasele și pistoanele pentru a îndeplini noul standard, cei din Shenzhen continuă să își optimizeze bateriile și software-ul. Decalajul, deja vizibil, ar putea deveni un abis.
Dacă cuvintele Stella Li sunt dure, acțiunile care urmează sunt și mai dure pentru concurență. BYD nu oferă doar lecții de management industrial. Grupul pregătește un nou asalt, de data aceasta asupra celui mai profitabil segment al pieței, cel premium. Zvonul circula, însă acum este oficial. Brandul Denza va debuta în Europa în aprilie anul viitor.
Pentru cei care nu sunt familiarizați, Denza este divizia high-end a grupului, similară cu ceea ce este Lexus pentru Toyota sau Audi pentru Volkswagen. Pentru început, producătorul plănuiește trei modele. Vârful de lance va fi Z9GT, un shooting brake care pare să aibă în vizor Porsche Panamera. Alături de acesta, vor intra pe piață D9 și B5.

Ceea ce ar trebui să-i îngrijoreze pe rivali este tehnologia existentă la bordul acestor modele. Fișa tehnică dezvăluie caracteristici care, în mare parte, sunt încă în stadiu de concept pentru alții. Vorbim despre încărcarea flash, o capacitate ultra-rapidă, și sisteme sofisticate de parcare la distanță – ca să dăm doar două exemple.
Aceste modele sunt dovada tezei lui Stella Li. În timp ce Europa dezbatea supraviețuirea termică, BYD a dezvoltat tehnologii electrice mature, gata să fie vândute. Sosirea lui Denza în aprilie 2026 va fi un test foarte bun pentru a vedea dacă avertismentul lui Stella Li a fost justificat. Dar având în vedere fișele tehnice, cu siguranță că industria europeană ar face încă o mare greșeală dacă va lua cu ușurință aceste amenințări.


















