Volkswagen învață din mers lecția chineză: de la planșă la linia de asamblare, în doar 18 luni!
25.12.2025
        
Distribuie acest articol!   

Pe 31 decembrie, uzina Volkswagen din Anhui va lansa producția modelului ID.Unyx 07. Dezvoltat în doar 18 luni, de o echipă predominant chineză, primul rezultat tangibil al parteneriatului dintre Volkswagen și și startup-ul chinezesc în ascensiune Xpeng marchează un punct de cotitură radical în strategia gigantului german.

Ceea ce uimește în primul rînd la acest nou model este viteza de dezvoltare: doar 18 luni de la planșă până la linia de asamblare. Pentru un grup obișnuit cu ciclurile de dezvoltare europene, care se întind pe mai mulți ani, acesta este aproape un șoc. Volkswagen intenționează să extindă și să o dezvolte la maximul posibil această metodă de lucru.

Mașina se bazează pe arhitectura electrică CEA (China Electrical Architecture), rezultatul unei colaborări care a început în iulie 2023, când Volkswagen a investit 700 de milioane de dolari pentru a achiziționa o participație de 4,99% la Xpeng. Această arhitectură are deja o foaie de parcurs, iar Han Sanchu, vicepreședinte executiv al Volkswagen Group China, a dezvăluit recent un plan ambițios, cu versiuni succesive programate până în 2029.

Platforma CEA 2.0 va sosi în 2027, oferind suport pentru diverse tipuri de sisteme de propulsie, în timp ce versiunea 3.0, așteptată în 2029, va integra capacități de dezvoltare a cipurilor SoC mai avansate. Din punct de vedere tehnic, această arhitectură reduce numărul de controlere de la bord cu 30% și permite actualizări via internet (OTA) pentru conducerea autonomă și cabina inteligentă.

Volkswagen nu își pune toate ouăle într-un singur coș în China. Producătorul auto jonglează cu partenerii săi de lungă durată, precum SAIC, FAW și JAC, în paralel cu stabilirea de noi alianțe, cu companii precum Xpeng și Horizon Robotics.

Această serie de parteneriate reflectă o realitate mai puțin glorioasă: Volkswagen urmărește o piață chineză pe care o domina cândva, dar pe care acum o pierde. Centrul de cercetare și dezvoltare din Hefei, operațional din ianuarie 2024, a devenit cel mai mare al grupului din afara Germaniei. Un simbol puternic care vorbește de la sine despre direcția în care se mută centrul de greutate al industriei auto.

Cifrele anunțate sunt uimitoare: încă din 2026 vor fi livrate primele vehicule echipate cu arhitectura CEA. În 2027 vor urma peste 20 de modele electrificate inteligente. Până în 2030, gama de vehicule electrice inteligente ar trebui să includă aproximativ 30 de modele care să acopere toate segmentele de piață. Pe hârtie, este impresionant. În realitate, va trebui să vedem dacă Volkswagen reușește să traducă această proliferare de modele în cotă de piață recâștigată.

Noua platformă software dezvoltată împreună cu XPeng va ajunge în curând și în Europa. Pentru început, un SUV vândut de grup pe Bătrânul Continent ar urma să beneficieze de aceasta.

Noua platformă CEA oferă mai multe avantaje majore. În primul rând, din punct de vedere economic. Majoritatea sistemelor de control sunt înlocuite cu trei computere centrale, ceea ce reduce costurile de producție datorită unui design mai simplu (în special cu mai puține cabluri). Performanța este, de asemenea, îmbunătățită, cele trei „creiere” beneficiind de o putere de calcul semnificativă. Acestea oferă astfel o mai bună reacție la interacțiuni și o eficiență mai mare în gestionarea sistemelor de asistență a șoferului.

Distribuie acest articol!