In Europa, anul 2009 a fost unul dificil si oarecum atipic, insa scaderea pietei auto a fost limitata la doar 1,6%, la 14,48 milioane de unitati, in primul rand datorita programelor de tip “rabla” din diferite tari. De pe urma acestor programe, cel mai mult au avut de castigat cei din categoria low cost, asa cum s-a intamplat cu Dacia. De altfel, Dacia si Hyundai au avut cea mai mare crestere de pe continent, de 29,2%, respectiv 26,2%, conform datelor publicate de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Evolutia buna a brandului romanesc este in contrast cu scaderea pietei auto din Romania, una dintre cele mai mari din Europa: -53,2%.
Germania, lider continental
Germania ramane cea mai importanta piata din Europa, totalizand 3,81 milioane de automobile noi inmatriculate, in crestere cu 23,3% fata de 2008. Cu 2,26 milioane, Franta este a doua piata, urmata indeaproape de Italia, cu 2,15 milioane de unitati. Topul 5 este completat de Marea Britanie (1,99 milioane) si Spania (952.000 milioane). Romania a inmatriculat anul trecut doar 116.000 de automobile noi (fata de 285.000 in 2008), in timp ce Letonia a avut cea mai mare scadere: -80,5%.
Iata cum arata Top 5 pe marci, in Europa (unitati inmatriculate si cote de piata): 1. Volkswagen 1,65 milioane (11,4%), 2. Ford 1,28 milioane (8,9%), 3. Renault 1,09 milioane (7,6%), 4. Opel 1,06 milioane (7,4%), 5. FIAT 1,01 milioane (7%).
Un nou record pentru Grupul Volkswagen
Chiar daca piata auto mondiala a inregistrat o scadere cu 6%, cel mai mare constructor european, Volkswagen, a incheiat anul cu o crestere cu 1,1% fata de 2008. Grupul german si-a doborat anul trecut propriul record de vanzari globale, cu 6,29 milioane de unitati, performanta datorata in principal marcii Volkswagen si evolutiei acesteia pe piata din China. Grupul Volkswagen detine o cota de 11,4% din piata auto mondiala si este un aspirant la pozitia de lider global. Cele mai importante cresteri ale grupului au fost in China (36,7%, la 1,4 milioane unitati), Germania (17,5%, 1,06 milioane) si Brazilia (8,7%, 0,63 milioane), in timp ce scaderile s-au inregistrat in America de Nord (-7,1%, 0,46 milioane) si in Europa (-7,1%, 3,28 milioane).
Motorul grupului ramane marca Volkswagen, care a vandut anul trecut 3,95 milioane de automobile. Audi, marca premium a grupului, a scazut in 2009 cu -5,4% si este sub pragul de un million de unitati (949.700), insa si-a depasit targetul de 925.000. Skoda a crescut cu 1,4% (684.200), in timp ce SEAT a scazut cu 8,6% (336.600), in principal din cauza situatiei dificile de pe piata din Spania.
Ford, numarul doi in Europa
Cu 1,65 milioane de unitati vandute si o crestere de 0,2%, Ford a reusit sa se mentina pe a doua pozitie in topul vanzarilor europene din 2009, conform statisticilor ACEA (in 19 tari). "Este o mare performanta, realizata intr-un an dificil pentru industria auto europeana", spune John Fleming, CEO Ford Europe. Americanii sunt optimisti in privinta cresterilor previzionate pentru 2010 si mizeaza in primul rand pe noua generatie Fiesta, Galaxy si Ford S-Max.
Peugeot, cel mai mare constructor francez
Rivalii francezi ai Grupului Volkswagen, cei de la PSA (Peugeot Citroen) au anuntat ca au vandut anul trecut 3,19 milioane de unitati in intreaga lume, in scadere cu 2,2% dar cu o cota de piata in usoara crestere la nivel global, de 5,1%. Grupul este in continuare dependent de piata europeana, unde a vandut 67% din volumul total din 2009. Practic, singura piata cu crestere pentru Grupul PSA a fost China, cu 52%. Francezii au intrat in 2010 cu optimism si spera sa-si creasca vanzarile cu ajutorul modelelor lansate anul trecut, 206+, 308 CC, 3008, 5008, C3 Picasso, C3, carora li se vor adauga noutatile din acest an, DS3 si RCZ.
Peugeot detine 58% din vanzarile grupului si, cu vanzari mondiale de 1,84 milioane de unitati, este prima marca franceza, din punct de vedere al volumului. Totusi, Peugeot a scazut cu -3,3%, comparativ cu rezultatele din 2008.
Grupul Renault a vandut 2,3 millioane de masini
Renault, grupul din care face parte si marca Dacia, ramane unul dintre cei mai mari jucatori din industria auto. Anul trecut a livrat 2,3 milioane de unitati, cu 73.000 mai putine decat in 2008. Cota de piata la nivel mondial a crescut putin, pana la 3,7%. Gama “entry” (Logan si Sandero) a crescut cu 4,5%, pana la 533.530 unitati, dintre care 224.118 s-au vandut sub sigla Renault.
Noutatile Renault pentru 2010 sunt completarea gamei Megane (berlina, coupe, Grand Scenic, Scenic, Estate) lansarea noului Samsung SM5 (in Coreea), doua modele cabrio, SUV-ul Dacia Duster si noul Master.
An excelent pentru Dacia
Pentru Dacia, anul 2009 a fost excelent, prin depasirea pragului de 300.000 de vehicule vandute in intreaga lume – mai exact 311.282 unitati, cu 20,5 % mai mult fata de 2008. A fost al cincilea an in care cresterea vanzarilor a fost exprimata prin doua cifre. Pe piata interna, Dacia a atins o cota de piata de 28,9%, cu 1,5 puncte superioara celei din 2008, in conditiile in care piata a scazut dramatic. Dacia a vandut anul trecut, in Romania, 41.862 de vehicule, cel mai cautat model fiind in continuare Logan berlina, cu 25.722 livrari.
Vanzarile Dacia la export au ajuns la aproape 270.000 unitati, cu 56,1% peste 2008. Dacia si-a consolidat succesul pe piata Europei Occidentale, unde in 2009 au fost inmatriculate 200.962 vehicule. Trei tari occidentale figureaza in topul exporturilor Dacia. Germania a devenit, in 2009, prima destinatie de export a marcii, cu 84.708 unitati vandute (+231,3% fata de 2008). Pe locul al doilea se afla Franta, cu 65.956 unitati (+51,4%), urmata de Italia, cu 21.739 vehicule (+151,9%). In 2009, Dacia a detinut o cota de 2,13% din piata germana, de 2,5% din cea franceza si de 0,93% din piata italiana.
BMW, in continuare liderul categoriei premium
Desi vanzarile BMW au scazut anul trecut cu 11,1% (la 1.068.770 unitati), marca bavareza a reusit sa-si pastreze pozitia de lider in segmentul premium, la nivel mondial. La nivelul Grupului BMW (marcile BMW, MINI si Rolls-Royce), scaderea a fost de 10,4%, pana la 1.286.310 automobile vandute. Pentru marca BMW, 2009 a fost al doilea an de scadere, dupa ce in 2008 inregistrase un recul de -5,8%. Urmatoarele locuri in topul categoriei premium sunt ocupate de Mercedes (1.012.300, scadere cu -9,7%) si Audi (949.700, scadere cu -5,4%).