Ideea mentinerii permanent a privirii la drum, in timpul sofatului, este mai veche si s-a materializat prin aparitia sistemelor de afisare a diferitor informatii direct pe parbriz. Tehnologia „head-up display”-urilor sau a sistemelor de viziune pe timp de noapte a fost preluata din aviatia militara si este disponibila deja in serie, la unele modele de lux.
General Motors se numara printre pionierii in domeniu, prin introducerea unui astfel de sistem pe un model de serie, in 1998. Avantajele sunt incontestabile, in privinta securitatii, insa pretul ridicat impiedica, in continuare, raspandirea pe scara larga a acestei tehnologii, in industria auto. Cercetarile continua, iar GM are in lucru o evolutie de-a dreptul revolutionara a sistemului sau.
Viitoarea generatie de head-up display nu prezinta informatiile doar pe o mica parte a parbrizului, ci pe intreaga lui suprafata. Ideea de baza este aceea de a oferi celui de la volan o imagine imbunatatita a realitatii din teren, in conditii de vizibilitate redusa (ceata, noapte). Astfel, unele informatii sunt suprapuse peste cele reale, din teren. De pilda, conturul drumului sau un semn de circulatie sunt proiectate cu ultraviolete pe parbriz, peste zona in care acestea sunt vizibile cu ochiul liber. Imaginile captate de camerele exterioare cu infrarosu sunt analizate, iar cel de la volan primeste avertizari prin afisarea unor pictograme. Astfel, pot fi evitate pericolele de genul accidentarii unui pieton sau a unui animal care traverseaza drumul in plina noapte. Iar pentru ca afisajul sa fie optimizat, o camera video instalata in bord analizeaza directia in care priveste soferul, pentru a posta informatia pe parbriz intr-un loc cat mai vizibil.
Este un sistem complex, dar care are avantajul incontestabil de a mari considerabil securitatea deplasarii cu automobilul in conditii dificile. Ma jos gasiti si o scurta prezentare video a modului in care functioneaza sistemul aflat inca in faza de dezvoltare, la GM.