In prezent, automobilistii au sanse destul de mari sa scape fara a plati amenzile pentru infractiunile rutiere comise in strainatate. Lucrurile vor sta insa cu totul altfel, din 2013. Vidul juridic va fi eliminat printr-o noua directiva propusa de Comisia Europeana, a carei aprobare depinde de negocierile dintre Consiliul UE si Parlamentul European.
Oficialitatile de la Bruxelles sunt de acord ca trebuie intervenit in aceasta problema, avand in vedere ca soferii straini constituie o reala problema. Desi acestia reprezinta doar 5% din traficul rutier, ei au o probabilitate de trei ori mai mare de a produce un accident, iar majoritatea raman nepedepsiti. Solutia la aceasta problema ar putea consta in armonizarea legislatiei rutiere si a amenzilor, cat si in formarea unei retele electronice unice formata din registrele auto ale tarilor UE.
Comisia Europeana este decisa sa actioneze astfel impotriva "celor patru mari ucigasi" de pe soselele europene: depasirea vitezei legale, trecerea pe culoarea rosie a semaforului, nepurtarea centurii de siguranta si conducerea sub influenta alcoolului sau a drogurilor. Acesti patru factori provoaca trei sferturi din decesele in urma accidentelor rutiere consemnate pe continent.
Prin urmare, incepand din 2013, atunci cand un sofer va fi sanctionat pe teritoriul altei tari din cadrul Uniunii Europene, el va fi identificat cu ajutorul bazei de date commune, iar amenda ii va sosi acasa, urmand sa o plateasca in tara de resedinta.