Pe data de 29 iunie 2011, publicatia The Diplomat – Bucharest a organizat prima editie a mesei rotunde Automotive Leaders Power Breakfast, dedicata prezentarii oportunitatilor de investitii in sectorul productiei de componente auto din Romania. Discutiile din cadrul evenimentului au abordat tematicile actuale ale industriei auto din Romania, precum strategia nationala de export, surse de finantare, potential investitional, tendinte si reglementari la nivel international.
Industria auto autohtona a avut in 2010 o cifra de afaceri de 10 miliarde euro, echivalentul a 8% din Produsul Intern Brut (PIB), a anuntat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM). In cadrul dezbaterii, Stroe a mai spus ca industria are un potential imens de dezvoltare, iar investitorii straini ar trebui sa se uite cu incredere spre Romania. “Toti care se refera la industria auto au in vedere doua fabrici – Automobile Dacia de la Pitesti si Ford de la Craiova. Este gresit pentru ca cifra de afaceri rezultata din industria componentelor auto este de doua ori mai mare fata de cea rezultata din produsele auto finite. Acest lucru arata clar ca industria componentelor auto are un potential urias, dar care este inca neexploatata”, a explicat Stroe.
Factorii de atractivitate a investitiilor in aceasta industrie sunt, potrivit presedintelui ACAROM, exercitiul de succes al uzinelor Dacia si Ford, costul redus al fortei de munca din Romania, adoptarea noului Cod al Muncii, plasamentul geo-economic al Romaniei si ajutoarele de stat. “In privinta costului cu forta de munca, estimez ca in Romania nu va fi depasit niciodata nivelul de 30% din costul fortei de munca al tarilor din vestul Europei. De exemplu, in februatie 2010 o ora de lucru costa 3,6 euro brut, in timp ce in Germania, costul pe o ora al fortei de munca era de 39 de euro”, explica Stroe.
Constantin Stroe a confirmat si faptul ca Renault va deschide un centru de productie in orasul marocan Tanger, de pe poarta caruia vor iesi si modele Dacia. “De ce nu s-a facut aceasta fabrica in Romania? Pentru ca nu exista in lume uzina care sa produca 700.000 de unitati pe an. Vom produce modele Dacia in Maroc, insa vor fi folosite componente romanesti”, a explicat Stroe, in cadrul dezbaterii Automotive Leaders Power Breakfast.
“Cu o pondere de 12,4% din totalul exporturilor romanesti, industria auto ocupa locul al doilea ca volum dupa echipamente electrice, electronice si telecomunicatii”, explica Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR). “Din punct de vedere al dinamicii, sectorul auto ocupa tot locul al doilea, cu o crestere de 65,1% in 2010 fata de 2008, pe primul loc fiind industria farmaceutica, cu o crestere de 267,8% in 2010 fata de 2008”.
Mai mult, aceasta evolutie a pozitionat Romania pe primul loc in Europa ca volum de export. “Din cele 27 de tari ale Uniunii Europene, doar sapte state au depasit volumul din 2008. Romania este pe primul loc cu o crestere de 10,7%, in timp ce Marea Britanie se pozitioneaza pe locul al saptelea cu o crestere de 0,5%. Celelalte tari nu au reusit inca sa atinga in 2010 nivelul exporturilor din 2008”, spune Ionescu.