Editia a 80-a a Raliului Monte Carlo s-a terminat cu victoria echipajului Sebastien Loeb – Daniel Elena, aceasta fiind a sasea victorie in Principat. Echipajul Citroen Total a reusit sa se impuna si in Power Stage, ceea ce inseamna inca un bonus de trei puncte. La prima cursa cu un DS3 WRC, Mikko Hirvonen si Jarmo Lehtinen au terminat pe locul 4 si au adunat doua puncte suplimentare pentru performanta din Power Stage. In urma acestui rezultat, echipa Citroen Total s-a instalat pe prima pozitie in clasamentul constructorilor.
Desfasurata pe specialele din zona Ardeche, prima zi a Raliului Monte Carlo a fost una clasica. Sebastien Loeb si Daniel Elena au avut o zi excelenta si au castigat trei dintre cele patru probe speciale programate. In aceste conditii, Loeb, de opt ori campion mondial, a terminat prima zi in fruntea clasamentului general. Mikko Hirvonen si Jarmo Lehtinen au avut o zi dificila, la debutul lor in competitii cu modelul DS3 WRC si au terminat prima zi pe locul 6 in clasamentul general.
Ziua a doua a decurs la fel. Cu cinci victorii in cele sase probe speciale programate, Sebastien Loeb si Daniel Elena si-au marit avansul la peste un minut si jumatate fata de rivalii lor. Si echipajul Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen a avut o zi mai buna, finlandezii urcand de pe locul 6 pana pe pozitia a patra in ierarhia raliului.
In ziua a treia a Raliului Monte Carlo, pilotii s-au deplasat din Valence spre Monaco. In regiunea Vercors, echipajele Citroen Total au reusit sa obtina performante impresionante dupa o alegere inspirata a pneurilor. Sebastien Loeb si Daniel Elena si-au marit avansul, in fruntea clasamentului general, la peste doua minute, iar Mikko Hirvonen si Jarmo s-au apropiat de locul 3 in clasamentul general, dupa ce au reusit sa castige pentru prima data o proba speciala cu modelul DS3 WRC.
Ziua a patra, desfasurata pe specialele din jurul orasului Monaco, nu a adus nicio schimbare in clasamentul general. Sebastien Loeb si Daniel Elena si-au asigurat un avans confortabil inaintea ultimei speciale a raliului, lunga de doar 5,16 km, iar Mikko Hirvonen si Jarmo Lehtinen sunt foarte aproape sa obtina primele puncte pentru echipa Citroen Racing.
Dupa patru zile lungi, ultima zi din Raliul Monte Carlo a fost, fara indoiala, cea mai scurta din istoria Campionatului Mondial de Raliuri: speciala Ste Agnes – Col de la Madone, lunga de 5,15 kilometri, a fost parcursa in sub 3 minute si 30 secunde de pilotii de top cu modele WRC. La final, Sebastien Loeb si Daniel Elena au fost cei mai rapizi pe aceasta proba, ceea ce inseamna trei puncte suplimentare un lupta pentru titlul mondial.
In ceea ce-i priveste pe cei de la MINI, acestia isi continua startul excelent in motorsport in 2012, dupa victoria in Raliul Dakar obtinuta de echipa privata X-raid Team. La finalul celor cinci zile de concurs din Raliul Monte Carlo, echipajele MINI WRC Team, Dani Sordo (Spania) – Carlos del Barrio (Spania) si Pierre Campana (Franta) – Sabrina de Castelli (Franta), au urcat pe rampa de sosire din zona portului monegasc pe locurile al doilea, respectiv al saptelea. Acesta a fost doar al saptelea raliu in care echipa a concurat in WRC, de la debutul din 2011, echipajul spaniol urcand pentru a treia oara pe podium.
Podiumul obtinut de echipajul Dani Sordo – Carlos del Barrio este cu atat mai valoros, cu cat MINI a sarbatorit 45 de ani de la ultimul succes repurtat in Raliul Monte Carlo. In 1967, finlandezul Rauno Aaltonen si navigatorul britanic Henry Liddon au triumfat in competitia monegasca, cei doi aflandu-se in cockpitul legendarului Mini Cooper S, model care mai castigase in 1964 si 1965.
Echipajul de la Napoca Rally Academy format din Tempesta si Dorin Pulpea a ocupat, la final, pozitia 31 in clasamentul general si locul 6 la clasa. In plus, echipajul Napoca Rally Academy s-a impus in Trofeul STI. Ultimele doua zile au fost dificile din cauza unor probleme tehnice aparute la masina Subaru Impreza cu care au concurat in aceasta etapa.
Dupa Raliul Monte Carlo, in programul echipajului Napoca Rally Academy urmeaza Sata Rallye Acores, prima etapa din Intercontinental Rally Challenge, in Portugalia. „In IRC vom merge cu un Subaru Impreza R4. Am fi vrut sa mergem si aici la Monte Carlo cu aceasta masina, dar timpul foarte scurt intre cele doua etape a facut acest lucru imposibil. Imediat dupa etapa de la Monte Carlo incepem cu pregatirile pentru raliul din Portugalia pentru ca avem mai putin de o luna la dispozitie”, a declarat Marco Tempestini.
Urmatoarea etapa din Campionatul Mondial de Raliuri, editia 2012, este Raliul Suediei, programat in perioada 9-12 februarie.
Clasament final – Raliul Monte Carlo 2012:
1. Loeb – Elena (Citroen DS3 WRC) 4h32’39,9
2. Sordo – del Barrio (MINI Cooper JCW WRC) +2’45,5
3. Solberg – Patterson (Ford Fiesta RS WRC) +3’14,2
4. Hirvonen – Lehtinen (Citroen DS3 WRC) +4’06,8
5. Novikov – Giraudaet (Ford Fiesta RS WRC) +6’03,4
6. Delecour – Savignoni (Ford Fiesta RS WRC) +7’47,9
7. Campana – de Castelli (MINI Cooper JCW WRC) +8’31,4
8. Tanak – Sikk (Ford Fiesta RS WRC) +10’34,6
9. Prokop – Hruza (Ford Fiesta RS WRC) +16’10,7
10. Araujo – Ramalho (MINI Cooper JCW WRC) +16’16,6
Noutati in sezonul WRC 2012
Noul sezon al Campionatului Mondial de Raliuri aduce multe noutati. Reintroducea Raliului Monte Carlo in calendarul WRC a fost una dintre cele mai importante premiere, alaturi de acestea:
Ordinea de start pe asfalt – In conformitate cu clasamentul campionatului pentru prima sectiune, apoi in functie de clasamentul zilei anterioare, pilotii prioritari P1 si P2 fiind grupati impreuna.
Ordinea de start pe macadam si in Suedia – pilotul cu cel mai bun timp in Qualifying Stage din sesiunea shakedown este primul care isi alege pozitia de start din prima sectiune si asa mai departe. In zilele urmatoare, pilotii prioritari P1 si P2 vor lua startul in ordine inversa a clasamentului zilei anterioare.
Procedura Qualifying Stage (QS) – Intre orele 8,00 si 10,00, fiecare pilot poate efectua doua treceri necronometrate pentru recunoasterea traseului. De la ora 10,30, fiecare echipaj va efectua o singura trecere cronometrata pe traseu, in ordinea clasamentului campionatului. QS are aceleasi reguli de asistenta tehnica precum restul raliului (opt mecanici, marcati cu banderola pe brat, pentru cele doua masini). La finalul QS, masinile sunt duse in parcul inchis (Parc Ferme).
Rally 2 – este noua denumire a regulii SupeRally. Organizatorii unui raliu au libertatea de a include sau nu aceasta regula, care permite revenirea in concurs a unui sportiv care a abandonat. Rally 2 nu a functionat la Monte Carlo.
Motoare – De-a lungul sezonului, o masina poate folosi numai trei motoare.
Conexiuni – Fiecare constructor trebuie sa aleaga trei combinatii de trei raliuri si una de doua raliuri in care transmisia, subcadrul, bratele directiei si turbocompresorul sunt limitate.