Comisia Europeana a prezentat recent un proiect de directiva care ar urma sa impuna statelor membre instalarea unui numar minim de borne de reincarcare pentru autovehiculele electrice sau pe hidrogen. Ambitiosul program ar trebui sa se finalizeze cu instalarea a circa 800.000 de borne electrice pana in anul 2020, fata de cele 11.500 existente pe continent in momentul de fata.
In cadrul strategiei globale de reducere a dependentei de petrol in transporturi, Comisia Europeana doreste accelerarea acestui proces. Proiectul de directiva a identificat principalul obstacol din calea dezvoltarii transportului pe baza de energii alternative: lipsa infrastructurii de reincarcare. Iar cel mai ambitios obiectiv vizeaza automobilele electrice, care ar trebui sa beneficieze, peste 7 ani, de 800.000 de borne de reincarcare. Comisia Europeana crede ca un numar suficient de puncte de reincarcare ar incuraja constructorii sa produca in masa modele electrice.
La ora actuala, doar 7 tari europene au demarat construirea unor retele nationale de borne electrice: Germania (care vizeaza un milion de automobile electrice in 2020), Franta, Olanda, Spania, Marea Britanie, Irlanda si Italia. Fiecare tara va trebui sa-si fixeze un obiectiv national in privinta automobilelor care folosesc energie alternativa si sa ia masurile necesare pentru atingerea lui (fiscalitate redusa, parcari rezervate, subventionarea energiilor alternative, etc).
Daca va intrebati cum sta Romania la acest capitol, raspunsul este pe cat de previzibil, pe atat de simplu: dezastruos! In 2011, in tara noastra exista o singura (!) borna de reincarcare electrica pentru automobile. Iar pana in 2020, reteaua nationala ar trebui sa numere cel putin 10.000!
In privinta statiilor cu hidrogen, proiectul prevede ca statele UE sa dispuna de puncte de reincarcare amplasate la maximum 300 km una de cealalta. In prezent, doar 14 din cele 27 de state europene au astfel de statii, cele mai multe fiind in Germania (42), Italia (21) si Danemarca (14).