Anul acesta, Bosch sarbatoreste producerea sistemului common-rail pentru autovehiculele comerciale (CRSN) cu numarul 10 milioane. Cifrele de productie inregistrate in ultimii ani dovedesc dezvoltarea rapida a acestei tehnologii, ce asigura eficienta sporita si emisii reduse: dupa lansarea CRSN1 in 1999, pana la sfarsitul anului 2003 fusesera deja produse un milion de unitati. In prezent, Bosch poate sarbatori un alt moment important in ceea ce priveste productia – anul acesta a iesit de pe linia de productie sistemul cu numarul 10 milioane.
Primul sistem common-rail Bosch pentru autovehiculele comerciale (CRSN1) a fost lansat in 1999, in cadrul autovehiculelor de tonaj mic Iveco (Turbo Daily). La scurt timp a urmat primul sistem pentru autovehiculele de mare tonaj, in cadrul Renault, ce asigura o presiune de injectie de 1.400 bar. In 2001, sistemul optimizat de 1.600 bar a fost lansat in Statele Unite ale Americii, pentru camionete.
CRSN3, care asigura o presiune de 1.800 bar si a fost lansat in 2005, a constituit un progres considerabil. Injectorul cu retur scazut al acestui sistem reduce suplimentar consumul de carburant. Designul diminueaza cantitatea de carburant furnizata de pompa de inalta presiune si puterea de actionare, sporind atat eficienta sistemului de injectie, cat si a motorului. Dupa CRSN3, sistemul a continuat sa evolueze prin sistemele CRSN3-20 si CRSN3-22, lansate in 2010. Modelul actual, CRSN3-25, asigura o presiune de injectie de 2.500 bar. CRSN3-25 este disponibil, de asemenea, cu diferitele pompe de injectie pentru a genera presiune, transformandu-l intr-o solutie universal valabila pentru motoarele cu 4 pana la 16 cilindri ale autovehiculelor comerciale de tonaj mediu si mare. Injectorul isi arata calitatile si in cazul utilajelor precum tractoarele si utilajele de constructii, dar si in cadrul ambarcatiunilor precum iahturile, vasele de croaziera si navele de transport.
Sistemul CRSN4 pentru autovehiculele comerciale de tonaj mare, lansat in 2007, completeaza gama variata de sisteme de injectie Bosch. Pentru CRSN4, Bosch a adoptat noul concept de generare a presiunii in doua etape. In cazul acestui sistem cu amplificare a presiunii, carburantul din pompa de inalta presiune este comprimat initial pana la 900 bar inainte ca injectorul sa asigure o presiune maxima de injectie de 2.100 bar. Din 2012, sistemul CRSN4 este disponibil si cu o presiune de injectie de 2.500 bar. Printre avantaje se numara o pulverizare ultra-fina a carburantului si injectiile multiple si precise pentru o ardere eficienta si ecologica, precum si o functionare silentioasa a motorului.
Indiferent de generatie si de etapele de dezvoltare, toate sistemele CRSN au in comun functii importante, printre care se numara un acumulator de presiune din care este injectat carburantul la inalta presiune in cilindri, prin intermediul injectoarelor conectate. Separarea generarii de presiune de injectia propriu-zisa asigura mai multa libertate in ceea ce priveste designul motorului. Supapele electromagnetice masoara carburantul cu precizie si permit, in cadrul sistemelor actuale, pana la sapte injectii individuale per ciclu de putere. Datorita injectiilor multiple flexibile, nivelul de zgomot al motoarelor, precum si emisiile si consumul de carburant sunt reduse.
Cele 10 milioane de sisteme common-rail pentru autovehiculele comerciale si cele 74 de milioane pentru autoturisme deschid calea catre viitor. Pe langa tehnologia de injectie, Bosch lucreaza si la alte sisteme pentru a reduce consumul de carburant si nivelul emisiilor pentru motoarele diesel. Printre acestea se numara sistemele Denoxtronic si Departronic de tratare a gazelor de esapament ce reduc emisiile de oxizi de azot si de particule. De asemenea, Bosch lucreaza la dezvoltarea unor sisteme de propulsie hibride pentru autovehiculele comerciale.