Skoda 1000 MB a implinit 50 de ani. Modelul compact a debutat in 21 martie, ca succesor al fostei Skoda Octavia. Fiind primul model Skoda cu tractiune spate, motor montat in spate si caroserie autoportanta, Skoda 1000 MB este un reper important in cei aproape 119 ani de istorie ai marcii Skoda. In zilele sale de glorie, modelul cu patru usi era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru si a impus noi standarde in ceea ce priveste confortul, performantele si tehnologia.
O unitate de productie complet noua, un design auto refacut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – in primavara anului 1964, Skoda 1000 MB a reprezentat o revolutie pentru Skoda. “Skoda este unul dintre producatorii cu cea mai lunga traditie din lume,” spune Winfried Vahland, CEO Skoda. “Baza succesului companiei o reprezinta automobilele exceptionale. In anii 60, Skoda 1000 MB a reprezentat o piatra de hotar pentru companie si o marturie impresionanta a cunostintelor in materie de inginerie ale constructorului din Republica Ceha.”
Iar curajul de a adopta aceasta strategie fundamental schimbata si-a aratat roadele: Skoda 1000 MB a fost un succes de vanzari in Cehoslovacia si in strainatate, intarind pozitia companiei Skoda in cadrul industriei automobilelor din Europa si conturand strategia in privinta modelelor producatorului ceh pana la sfarsitul anilor 80. Intre aprilie 1964 si august 1969 au fost produse circa 443.000 de unitati Skoda 1000 MB, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate chiar si pana in Noua Zeelanda si Australia.
In zilele noastre, Skoda 1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale marcii cehe. MB inseamna Mlada Boleslav, localitatea in care este situat sediul marcii Skoda, iar numarul 1000 reprezinta motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit in multe versiuni: in afara de versiunea de baza, din 1966 au aparut versiuni cu performante mai mari si eleganta versiune 1000 MBX, cu doua usi – un model care astazi este extrem de popular printre colectionari.
Pentru a asambla noul model, Skoda a construit, la inceputul anilor 60, o fabrica noua in Mlada Boleslav, in apropierea unitatii de productie deja existente. Noua fabrica includea cele mai moderne echipamente, intr-un total de 40 de hale de productie si cladiri adiacente. In total au fost creati 13 km de noi drumuri, in plus fata de cei 10 km de sine de tren refacute si de noul depou, pe suprafata de peste 30 de hectare. Noua fabrica dispunea si de propria topitorie.
Skoda 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul sau. Dezvoltat sub denumirea interna NOV (Novy Osobni Vuz – Nou Automobil de Pasageri), in cazul acestui model inginerii Skoda au optat pentru un concept complet nou, cu motor pozitionat in spate, tractiune pe puntea spate, suspensie independenta si caroserie autoportanta.
In acelasi timp, Skoda 1000 MB impunea noi standarde in ceea ce priveste motoarele inovatoare si tehnologia de propulsie. In privinţa dezvoltarii motorului, Skoda a fost primul producator european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteza era produsa utilizand aceeasi metoda. Pentru aceasta, Skoda s-a inspirat dintr-o metoda de productie inventata initial in 1922 de inginerul ceh Josef Polak. Avantajul principal al acesteia era ca reducea semnificativ timpul necesar productiei.
Motorul OHV cu patru cilindri, racit cu apa şi pozitionat dupa puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era de 988 cmc. Tehnologia moderna a motorului, in combinatie cu greutatea redusa, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, intre 7 si 8 litri/100 km. Viteza maxima era de 120 km/ora. In 1968, puterea motorului a fost crescuta la 32 kW (43 CP).
Inainte de initierea productiei in serie, producatorul a supus modelul Skoda 1000 MB la teste de anduranta intense. Un numar de 50 de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri in anul 1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero grade, precum si teste la cald si prin praf, pe drumurile din muntii Caucaz.
In plus fata de tehnologia sa moderna, Skoda 1000 MB reprezenta un progres semnificativ in privinta designului marcii. Designul clasic, in trei volume, era tipic pentru anii 60. Liniile zvelte si curbele gentile, farurile circulare, care se imbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic si prizele de aer curbate se numarau printre caracteristicile distinctive ale noului model Skoda. Busonul de umplere a rezervorului era pozitionat in aripa din fata, dreapta, inteligent ascuns sub emblema Skoda, care era montata pe un suport cu balamale.
Cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m latime si 1,39 m inaltime), Skoda 1000 MB oferea spatiul si confortul necesare pentru intreaga familie. Nivelul mare de functionalitate, cu scaune rabatabile individual, era de asemenea in masura sa convinga clientii. Portbagajul de 220 de litri era pozitionat sub capota din fata si roata de rezerva era montata sub portbagaj. Avantajul era ca portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezerva.
Exemplare speciale ale modelului Skoda 1000 MB si ale versiunii cu doua usi, Skoda 1000 MBX, pot fi admirate in zilele noastre la Muzeul Skoda din Mlada Boleslav, inclusiv prototipul break, care este unic. Aceste automobile participa cu regularitate si la diverse saloane auto si raliuri dedicate masinilor clasice.