In Uniunea Europeana, programul electronic de stabilitate ESP va deveni in curand un standard universal. Incepand cu 1 noiembrie 2014, toate autoturismele si autovehiculele comerciale usoare noi inmatriculate cu o masa maxima admisa de pana la 3,5 tone trebuie sa fie echipate cu acest sistem antiderapare. Reglementarea se va aplica si pentru toate celelalte autovehicule peste un an.
„ESP salveaza vieti”, declara Gerhard Steiger, presedintele diviziei Sisteme de Control al Sasiului Bosch. Un studiu in materie de accidente efectuat de Bosch ii confirma eficienta. In 2011, ESP a prevenit peste 33.000 de accidente cu vatamari si a salvat peste 1.000 de vieti in statele membre UE (25 la vremea respectiva), desi sistemul ESP era instalat doar pe o cifra estimativa de 40% dintre autovehicule. De la lansarea sa in 1995, ESP a prevenit 190.000 de accidente si a salvat peste 6.000 de vieti in toata Europa.
Dupa centura de siguranta, ESP este cel mai important sistem de siguranta al autovehiculului – este chiar mai important decat airbag-ul. Bosch a fabricat 100 de milioane de sisteme ESP de la inceputul productiei de serie, in 1995. Desi 84% dintre toate autovehiculele noi din Europa sunt echipate cu sistemul antiderapare in 2014, cifra pentru toate autovehiculele noi din toata lumea este de doar 59 de procente. „ESP este o poveste de succes fara egal, pe care speram sa o replicam si in afara Europei”, a declarat Gerhard Steiger. Conform unor studii independente, pana la 80% dintre accidentele cauzate de deraparea de pe drumuri ar putea fi prevenite daca toate autovehiculele ar fi echipate cu sistemul antiderapare.
Virarea pe drumuri uscate, umede, noroioase sau alunecoase are adesea drept efect grave accidente de circulatie. Utilizand senzori inteligenti, ESP compara de 25 de ori pe secunda daca autovehiculul se deplaseaza intr-adevar in directia in care il vireaza soferul. Daca valorile masurate nu corespund, sistemul antiderapare intervine si reduce mai intai cuplul motorului. Daca acest lucru nu este suficient, sistemul mai franeaza rotile individuale, generand forta necesara pentru a mentine autovehiculul pe traseu.
ESP reprezinta urmatorul pas logic in ceea ce priveste dezvoltarea ulterioara a sistemului de antiblocare la franare ABS creat de Bosch in 1978. In prezent, ESP este mult mai mult decat un simplu sistem antiderapare. Mai multe functii cu valoare adaugata ii asigura acum in mare parte performanta, inclusiv capacitatea sistemului ESP de a preveni deplasarea in spate a autovehiculului in timpul pornirii in rampa. De asemenea, acesta poate stabiliza remorcile care vireaza si reduce riscul de rasturnare in cazul SUV-urilor si autovehiculelor comerciale usoare.
Programul electronic de stabilitate joaca, de asemenea, un rol cheie pentru multe sisteme de asistenta pentru sofer si pentru conducerea automata, motiv pentru care dezvoltarea sa este continua. Bosch ofera ESP ca un concept modular care ofera sistemul potrivit pentru toate situatiile si cerintele. Acesta variaza de la accesibilul ESP light pentru autovehicule de baza de pe pietele emergente si sisteme speciale pentru autovehicule comerciale si pana la sistemele de franare regenerativa ESP hev pentru autovehicule hibride si electrice.
Prin solutiile sale personalizate, Bosch sustine eforturile la nivel mondial ale producatorilor si guvernelor de a face sistemele de siguranta activa o dotare standard in fiecare autovehicul. Si alte tari au inceput sa recunoasca faptul ca ESP este extrem de important pentru siguranta rutiera. Incepand din septembrie 2011, ESP a fost introdus in dotarea tuturor autovehiculelor din Statele Unite ale Americii si Canada cu o masa maxima admisa de pana la 4,5 tone. Australia si Israel au declarat, de asemenea, sistemul ESP obligatoriu. Reglementari similare vor intra in vigoare in anii urmatori in Japonia, Coreea, Rusia si Turcia.