Soferii europeni au sapte tipuri de personalitati
18.08.2015
        
Distribuie acest articol!   

Fie ca se afla in vacanta de vara, fie ca se indreapta catre serviciu, timpul pe care oamenii il petrec in zilele noastre pe sosea poate fi o experienta stresanta si frustranta, dupa cum arata psihologii sociali de la London School of Economics and Political Science (LSE). Un studiu aflat inca in desfasurare, intreprins de psihologii sociali de la LSE impreuna cu producatorul de anvelope Goodyear pe problema sigurantei rutiere, a identificat sapte moduri diferite in care oamenii raspund atunci cand interactioneaza cu alti conducatori auto, prezentand tot atatea tipologii dupa modul in care acestia trateaza cu incertitudinea si cu propriile lor sentimente.

Prin intermediul mai multor focus-grupuri si prin interviuri de adancime realizate in randul conducatorilor auto, cercetatorii au identificat sapte tipuri de personalitati care se manifesta frecvent:
1. Profesorul: simte nevoia sa se asigure ca ceilalti conducatori auto stiu ca au procedat gresit si asteapta recunoastere pentru eforturile pe care le-a depus pentru a-i invata pe altii.
2. Domnul Stie Tot: acest tip de personalitate crede ca este inconjurat numai de prosti si incompetenti si se manifesta strigand la alti conducatori auto, ramanand la loc sigur, in masina.
3. Competitorul: simte nevoia sa o ia inaintea tuturor celorlalti conducatori auto si se enerveaza cand altcineva i-o ia inainte. Aceasta personalitate accelereaza cand altcineva incearca sa il depaseasca, pentru a se asigura ca nimeni nu i-o ia inainte.
4. Pedepsitorul: doreste sa pedepseasca alti conducatori auto in cazul oricarui comportament gresit. Initiativele lui se pot sfarsi cu datul jos din masina sau cu apropiatul direct de alti conducatori auto.
5. Filosoful: accepta cu usurinta greselile si incearca sa le explice rational. Reuseste sa isi controleze propriile emotii si sentimente in masina.
6. Evitantul: trateaza greselile altor conducatori auto la modul impersonal si le expediaza ca fiind rezultate ale intamplarii.
7. Evadantul: asculta muzica si vorbeste la telefon pentru a se izola de restul. Evadantii aleg sa participe doar la relatiile sociale selectate, astfel incat sa nu fie nevoie sa relationeze cu alti conducatori auto pe drum.  Aceasta este de asemenea o strategie pentru a nu se frustra din prima.
                                                                                                                                                                                    
Aceste ”personalitati de condus” apar in diferite situatii cand conducatorii auto interactioneaza cu alti conducatori auto pe sosea.

“In majoritatea timpului noi stam linistiti in bula confortabila a masinii noastre, dar la orice colt s-ar putea sa trebuiasca sa interactionam cu alti conducatori auto. Asta face din sosea un mediu social nesigur si provocator. In timp ce ne putem face griji in legatura cu modul altora de a conduce, aceasta cercetare sugereaza ca comportamentul lor depinde de asemenea de ceea ce noi insine facem. Noi facem sa apara personalitatile pe care noi insine nu le placem. Dintr-un punct de vedere psihologic, aceste tipuri diferite de personalitate reprezinta diferite masti pe care conducatorii auto le folosesc pentru a face fata propriei frustrari si sentimentelor puternice pe care le incearca. Noi nu suntem intodeauna pe deplin una sau alta din aceste personalitati. In functie de situatii si de interactiunea cu altii, majoritatea dintre noi vor vedea iesind la iveala mai multe profile dintre aceste personalitati”, a explicat Dr. Chris Tennant, psiholog social, care conduce acest proiect de cercetare la LSE.

“Majoritatea acestor comportamente pot duce la situatii periculoase pe sosea. Intelegand ce tip de comportament scoatem la iveala si ce tip de situatii provoaca acest tip de comportament este doar un prim pas pentru noi toti pentru a avea un control mai bun asupra acestui tip de comportament, creand astfel un mediu de condus sigur pentru noi insine si altii pe strada. Pe langa impunerea legii impotriva condusului agresiv, educatia si invatarea pe toata durata vietii raman cele mai puternice strategii la adresa acestui aspect social si emotional  si prin care se poate imbunatati siguranta rutiera”, a recomandat Olivier Rousseau, vicepresedinte Goodyear pentru anvelope de autoturisme in Europa, Orientul Mijlociu si Africa.

Cea de-a doua parte a acestui proiect este un studiu pan-european derulat in 15 tari. Rezultatele finale si analizele de la sfarsitul proiectului sunt asteptate in octombrie a.c..

Distribuie acest articol!