Vremea de iarna, drumurile umede sau inghetate, intunericul si traficul de sarbatori sunt suficienti factori de stres carora conducatorii auto trebuie sa le faca fata pe perioada sarbatorilor de iarna. Un studiu facut public de London School of Economics and Political Science (LSE) si de producatorul de anvelope Goodyear a mai pus in evidenta si un alt factor de stres: efectul de unda cauzat de comportamentul altor conducatori auto in trafic.
Stilul de condus agresiv sau combativ frustreaza alti conducatori auto in trafic, care preiau aceasta stare si creaza un lant de agresivitate si de situatii de condus nesigure. Pe de alta parte, conducatorii auto grijulii si atenti au efectul opus, ajutând la crearea unui mediu sigur si lipsit de stres in trafic.
In acest studiu, din cei aproape 9.000 de conducatori auto din 15 tari europene, printre care si Romania, 87% au fost de acord ca stilul de condus al unui conducator auto grijuliu ii poate face si pe ei sa fie grijulii si atenti mai târziu in calatoria lor. 55% au admis ca atunci când intâlnesc un conducator auto iritat sau provocator, vor fi si ei predispusi sa preia acest tip de comportament mai târziu. Un simplu gest de bunatate sau de agresivitate poate initia un lant de evenimente, creând un mediu care este fie confortabil si sigur, fie stresant si periculos pentru conducatorii auto.
In timp ce alte cercetari in domeniul sigurantei rutiere au atras atentia asupra provocarii si a problemei identificarii specifice a conducatorilor auto, aceasta cercetare demonstreaza nevoia recunoasterii modului in care comportamentul altor conducatori auto poate face din stilul oricui de condus un stil periculos – chiar daca in alte conditii stilul de condus al acestor conducatori auto nu ar fi considerat unul problematic.
“Traficul este destul de rar perceput ca o scena sociala, si in special ca un cadru in care bunele maniere ar trebui sa fie folosite. De fapt, cercetarea noastra privind siguranta rutiera arata ca multi conducatori auto pot vedea alte masini prezente in trafic ca fiind niste masinarii anonime, si ca fiind vehicule care contin alte fiinte umane”, a declarat Olivier Rousseau, de la Goodyear. “Cerem conducatorilor auto sa isi aminteasca ce efect puternic are propriul lor comportament asupra altora. Studiul nostru sugereaza ca stilul de condus agresiv si combativ al unui conducator auto poate initia un lant de reactii intre alti conducatori auto si poate astfel cauza o situatie periculoasa sau chiar un accident cândva mai târziu, in timp ce cel care a initiat acest lant s-a deplasat deja mai departe. Tine de noi toti sa oprim acest efect de unda in trafic“, a spus Rousseau.