Fondata in 1966, marca Lada implineste anul acesta o jumatate de secol. In urma cu 50 de ani, guvernul sovietic a creat uzina constructoare de automobile VAZ, mult mai cunoscuta pe plan international prin marca de automobile produse aici, Lada.
Perioada de inceput a fost caracterizata de acordul semnat cu FIAT si productia sub licenta. In anii 1970, modelul VAZ-2.101 „Jiguli”, foarte apropiat de FIAT 124, s-a bucurat de un mare succes in Uniunea Sovietica si pe pietele tarilor comuniste. Atuurile acestui automobil erau pretul si robustetea.
Cel mai reprezentativ model Lada avea sa fie Niva, un 4×4 spartan, lansat in 1977. Acesta a inregistrat un succes nesperat si pe pietele europene, gratie simplitatii, polivalentei si pretului atractiv.
Prabusirea Uniunii Sovietice a avut efecte si asupra fabricii, privatizata in 1992. In urma unui parteneriat cu americanii de la General Motors a fost lansata o noua generatie Niva, mult diferita de „original”. Acesta din urma a continuat sa se fabrice, sub numele de Lada 4×4.
Lada a fost nationalizata dupa venirea lui Vladimir Putin la putere, iar in 2007 Renault-Nissan a achizitionat 25% din capitalul Avtovaz-Lada. Apoi, in 2012 a fost creat un joint-venture intre cele doua grupuri, iar in 2014, Renault-Nissan a devenit principalul actionar la Lada-Avtovaz, cu 50,01%.
Lada cunoaste in prezent o relansare a gamei de produse, formata din modele moderne si fiabile – Argus (pe baza Daciei Logan MCV), X-Ray (un mic crossover) si Vesta (dreapta, in foto). Pentru anul in curs este asteptat si noul SUV Niva.