Opt decenii de la aparitia anvelopelor de iarna
31.08.2016
        
Distribuie acest articol!   

Nokian Tyres celebreaza implinirea a 80 de ani de la inventarea primelor anvelope de iarna pentru autoturismele de pasageri, ultima generatie de anvelope Nokian Hakkapeliitta fiind si astazi produse si vandute.

Prima anvelopa de iarna, numita Kelirengas, a fost inventata in Finlanda in anul 1934 si a fost folosita doar pentru camioane si autobuze. Doi ani mai tarziu, a aparut si versiunea pentru autoturisme de pasageri, numita Nokian Hakkapeliitta, care a generat o revolutie in siguranta in trafic, in timpul lunilor de iarna. In prezent, peste 700 de milioane de anvelope de iarna ruleaza pe drumurile din intreaga lume, in timp ce in anii 1930 acestea reprezentau o adevarata inovatie.

Cea mai importanta functie a anvelopei originale de iarna a fost adancimea benzii de rulare a acesteia – la acea vreme, sofatul pe zapada era ceva obisnuit. Treptat, drumurile au inceput sa fie intretinute si acoperite cu nisip. Astfel, era important ca anvelopele sa reziste atat pe gheata si zapada moale, cat si pe asfalt curat. De aceea au fost necesare un melanj special si inovatii suplimentare. In 1961 a fost introdusa prima anvelopa cu tinte, numita Kometa-Hakkapeliitta. Aceasta a devenit imediat celebra la nivel global, dupa ce i-a ajutat in mod repetat pe pilotii finlandezi de raliuri sa domine legendarul raliu Monte Carlo, in anii 1960. In anii 1970 a fost dezvoltata si introdusa si o versiune fara tinte a anvelopei.

In prezent, diferite versiuni ale anvelopelor de iarna sunt dezvoltate pentru piete in functie de nevoile locale, cum ar fi conditiile climatice, starea drumurilor si intretinerea lor pe timp de iarna. Ultima generatie de anvelope Nokian Hakkapeliitta a obtinut in 2013 recordul mondial pentru cea mai rapida masina pe gheata, cu o viteza de 335,713 km/h, pe un lac inghetat. Recordul a fost stabilit de anvelopa cu tinte Nokian Hakkapeliitta 8 255/35 R20. Datorita optimizarii permanente a tehnologiei, Nokian Tyres a introdus in 2014 un prim prototip de anvelope cu tinte retractabile, permitand soferilor sa foloseasca tintele numai la nevoie. In Europa este disponibila anvelopa nordica fara tinte Nokian Hakkapeliitta R2, potrivita pentru conditii extreme pe drumurile acoperite cu zapada si gheata. Din acest motiv este utilizata, in multe tari, de catre vehiculele de pasageri ale serviciilor de urgenta. In plus, este prima anvelopa din lume cu indicator A de clasificare a energiei. Anvelopele premium Nokian Tyres se vand cu succes in peste 50 de tari din intreaga lume.

Exista mai multe povesti despre istoria numelui Hakkapeliitta. Cavalerii finlandezi care au servit in armata suedeza in secolul al XVII-lea erau numiti Hakkapeliittas. Cand atacau, cavalerii rosteau vestitul strigat de lupta Hakkaapaalle! (Ucideti-i!). In mod similar, anvelopa de iarna Nokian Hakkapeliitta a infruntat conditii de drum dificile, timp de mai bine de 80 de ani.

Distribuie acest articol!