Bariere actuale in calea adoptarii tractiunii electrice

23 februarie 2018



Care sunt barierele actuale in calea transportului electric? Ce ne rezerva viitorul?

In mai putin de 20 de minute, Erik Fairbairn, fondatorul firmei de incarcatoare electrice POD Point, clarifica evolutia celor cinci piedici majore in calea electrificarii transportului rutier pana in anul 2040, limita impusa in Marea Britanie si Franta pentru vanzarea motoarelor pe benzina si diesel.

Autonomia – proiectate cu ideea eliminarii poluarii din orase, modelele europene si chinezesti din prima generatie au avut acumulatori suficient de mari pentru 100-150 km. In prezent, generatia a doua are ca tinta 300 km, in timp ce Tesla si Chevrolet isi doteaza modelele in SUA cu baterii suficient de mari pentru 350-600 km.

Performanta – performantele modeste necesare pentru deplasarea in oras au afectat initial imaginea masinilor electrice. Dar Tesla si alte cateva prototipuri de mare performanta incep sa schimbe aceasta perceptie si media sociala abunda de imagini cu masini electrice castigand cursele de acceleratie cu modele sport clasice.

Infrastructura de incarcare – in functie de tara si regiune, infrastructura publica de incarcare rapida a atins diferite faze de dezvoltare, dar marele avantaj al masinilor electrice este ca pot fi incarcate acasa, nemaifiind necesara deplasarea la “benzinarie”.

Modelele existente pe piata – oferta limitata de pana acum se va diversifica considerabil incepand din 2019-2020, cand toti producatorii germani, dar si Jaguar, si Volvo, vor lansa modele electrice. Din cele peste 20 de modele din China, este posibil sa vedem cateva in Orientul Mijlociu si America de Sud, ca prim test inainte de exportul spre Europa si SUA.

Pretul de achizitie – probabil cel mai neinteles element, impiedica adoptarea pe o scara mai larga a automobilelor electrice.

Din cauza costului (inca) mare al acumulatorilor, pretul depaseste varianta unui model similar ca performanta, spatiu si confort, dotat cu motor clasic.

Luand insa in considerare cheltuielile pe durata de exploatare a automobilului, atat pretul cat si consumul de energie electrica sunt in avantajul variantei electrice.

Daca adaugam intretinerea mult simplificata (absenta schimburilor de ulei si filtre, esapament, catalizatori, sonde lambda) si uzura mai mica (datorita numarului redus de piese in miscare), automobilul electric a ajuns deja o varianta mai economica, dupa o exploatare de aproximativ 5 ani.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *