O saptamana “electrica” agitata – noutati Tesla, Kia si BAIC

23 mai 2018



Saptamana aceasta a debutat cu numeroase noutati despre electromobilitate, de la Tesla Model 3 in versiune cu tractiune intergrala, la speculatiile vizand succesul modelului Kia Soul electric in Germania sau vanzarile record ale chinezilor de la BAIC.

SUA

Ca intotdeauna cand Tesla anunta noutati, furtuna pro si contra s-a declansat in presa la inceputul saptamanii.

Pentru sufletul electromobilistului, dornic sa dovedeasca ca “electricele” sunt la egal cu modelele de performanta cu motoare clasice, vestea ca Model 3 se poate configura cu tractiune intergrala, a fost o implinire a asteptarilor de doi ani.

Numeroase articole din revistele de specialitate sunt dedicate performantelor remarcabile, anuntate dar inca neverificate, si comparatiilor, cel mai des cu dinamica exceptionala a modelului BMW M3.

Controversa tumultoasa starnita de pretul ridicat, a ceea ce a fost introdus publicului cu doi ani in urma, ca masina electrica de “35.000 de dolari pentru mase”, a fost depasita doar de duelul dintre Consumer Reports (o agentie independenta de testare a produselor cu multa influenta in SUA) si Elon Musk, pe tema rezultatelor masuratorilor distantei de franare pentru Model 3.

Cat de polarizata a devenit opinia publica la orice tema legata de Tesla si CEO-ul proprietar (Elon Musk detine 20% din actiunile companiei) este evident din cateva titluri si mai ales din comentariile cititorilor.

In timp ce iti asteptai Tesla Model 3, pretul s-a dublat. (While you were waiting for your Tesla Model 3, its price nearly double)

La 78.000 de dolari Tesla Model 3 este un chilipir. Iata de ce. (Tesla’s $78,000 Model 3 Is a Bargain. Here’s Why)

Considerand ca pana in prezent s-au livrat variantele cu autonomie extinsa si pret la fel, in zona 50.000 de dolari (in functie de dotari), proaspat anuntata varianta de performanta cu tractiune integrala incepand de la 78.000 de dolari a fost primita cu entuziasm pe Wall Street, unde firmele de investitii au apreciat pozitiv profitabilitatea crescuta a modelelor de performanta cu dotari superioare. In schimb, cumparatorul cu punga mai stransa, printre care si 24auto.ro, asteapta de doi ani sa isi configureze un Model 3 de 35.000 de dolari, asa cum i s-a promis cand a depus avansul de 1.000 dolari si inca mai are mult de asteptat.

Explicatia vanzarii cu prioritate a modelelor mai scumpe, asa cum s-a intamplat si cu Model S, a fost exprimata foarte clar in stilul caracteristic de Elon Musk, intr-un tweet: “Shipping min cost Model 3 right away wd cause Tesla to lose money&die. Need 3 to 6 months after 5k/wk to ship $35k Tesla&live”

(Livrand Model 3 cu pret minim imediat ar face Tesla sa piarda bani si sa moara. Avem nevoie de 3-6 luni dupa atingerea cadentei de productie de 5.000 unitati/saptamana, ca sa putem livra varianta de 35.000 si sa supravietuim)

Ramane de vazut doar cand va atinge Tesla cadenta de 5.000 exemplare Model 3 pe saptamana, ca sa putem incepe numaratoarea inversa.

GERMANIA

Dintr-o alta piata zbuciumata in ultima vreme, mai ales de urmarile scandalului Dieselgate, perchezitii, arestari si de interdictia autovehiculelor cu motoare diesel in anumite zone din orase, incepand cu Hamburg, vin vesti bune pentru Kia.

Modelul Kia Soul a fost cea mai bine vanduta masina electrica in Germania in luna aprilie, cand cresterea fata de aceasi luna din anul trecut pentru autovehicule 100% electrice a atins 124 %.

Cu un design polarizant, “iubeste-l sau uraste-l”, modelul Soul electric a avut o prezenta mai degraba stearsa pe piata globala, fiind privit ca un model adaptat tractiunii electrice pentru a indeplini normele impuse de CARB (California Air Resources Board) in California, un asa numit “compliance car”, nu un pur sange electric din liga Tesla, Chevy Bolt sau Nissan LEAF.

Ne-am intrebat daca nu cumva a fost meritul simpaticelor reclame cu hamsteri rapperi care a propulsat Kia Soul in varful ierarhiei din Germania, clasament dominat in trecut de produsele germane Volkswagen, BMW si Smart.

Sau poate speculatia The Drive este mai aproape de adevar si multe dintre aceste Kia electrice au luat drumul Norvegiei, unde modelul Soul a fost masina anului 2014?

CHINA

Din cea mai mare piata de autovehicule electrice aflam ca BAIC (Beijing Automotive) ar fi depasit in primele trei luni ale anului 2018 vanzarile globale ale campioanei de pana acum, Nissan LEAF. E drept ca pentru aceasta performanta (25.630 unitati) au trebuit adunate cifrele inregistrate de doua modele EC180 (30 Kw, 156 km autonomie NEDC) si EC200 (36 Kw si autonomie 162 km NEDC).

Dar cate alte artificii statistice nu sunt posibile pentru a fi macar pentru o clipa in lumina rampei?…

Cu toate acestea, Tesla ramane in continuare liderul mondial, cu trei modele EV in productie (S, X, si M3) si un total de 27.529 automobile electrice vandute in primele trei luni.