De curand, un cititor ne solicita un sfat, pentru a decide intre un automobil nou cu motor diesel si unul pe benzina cu performante similare. Cu cateva informatii minime despre consumul din prospectul de prezentare, kilometrajul estimat anual, diferenta pretului de achizitie (+7.000 lei al modelului diesel fata de benzina) si pretul combustibilului la Petrom, am creat doua diagrame ajutatoare.
Cu simplificarile considerate – nu am incercat sa prognozam evolutia pretului la combustibil sau inflatia din urmatorii 10 ani – diagramele arata impactul diferentelor de pret si consum asupra costului de utilizare, dovedind ceea ce este destul de bine stiut, ca un model diesel recupereaza in timp pretul mai mare la achizitie, in functie de kilometrajul anual parcurs.
Fara date concrete pentru cele doua modele, am evitat sa speculam asupra costurilor de intretinere, ca sa nu aprindem eterna dezbatere daca dieselul sau benzinarul are costurile cele mai mici de service.
In cazul modelelor comparate, cu un consum declarat de 4 litri/100 km pentru diesel si 5,3 litri/100 km pentru benzina, pretul de achizitie plus costul combustibilului se egalizeaza dupa 10 ani, pentru un parcurs de 10.000 km pe an.
Pentru un parcurs de 15.000 km pe an, punctul de echilibru se atinge mai devreme, dupa 7 ani.
In cele din urma, cititorul nostru s-a decis pentru varianta diesel, desi masina va fi utilizata strict in familie, cu un parcurs probabil mai mic de 10.000 km pe an.
Achizitiile de automobile nu sunt chiar atat de rationale cum ne place sa afirmam, deciziile emotionale (design, culoare, interior, tapiterie, etc.) predominand de multe ori, asa ca am continuat dialogul cu cititorul nostru, cu rugamintea de a ne explica de ce a preferat varianta diesel.
Cheia a fost un drive test, in care cuplul mare al variantei diesel, disponibil incepand de la turatii mai mici, a fost mai potrivit stilului de conducere si a inclinat balanta in favoarea modelului cu motor diesel.
Intrebarea “costului total de proprietate” (TCO – total cost of ownership), care include si costurile de finantare, cele de asigurare, taxele de tot felul si valoarea de revanzare, ne-a condus repede sa analizam o alta decizie de actualitate, cea dintre achizitionarea unui automobil nou cu motor clasic sau electric.
Pentru a intelege mai bine impactul costurilor de service pe termen lung, am apelat la prietenii de la PORSIB, care ne-au pus la dispozitie istoricul de intretinere si reparatii pentru trei automobile aflate in exploatarea firmei de 10 ani.
Despre rezultatul investigatiei noastre, veti afla intr-un articol dedicat comparatiei TCO – costului total de proprietate intre un automobil pe benzina si unul electric cu performante si dimensiuni foarte asemanatoare.
Informatii mai amanuntite despre TCO gasiti AICI si AICI.
db