Toyota mizează pe fiabilitate și la modelele electrice. Vrea ca bateriile să dureze 40 de ani
23.11.2025
        
Distribuie acest articol!   

Toyota surprinde lumea auto cu un anunț care pare desprins din filmele science fiction: și-a propus să lanseze o baterie solid-state concepută să dureze 40 de ani.

Acumulatorul dezvoltat de Toyota ar putea să transforme brusc actualele baterii litiu-ion în… antichități. Mai mult, ar putea să ne revoluționeze obiceiurile de mobilitate.

O astfel de invenție ar reprezenta un progres semnificativ pentru industrie. Capabilă să depășească durata de viață a unui vehicul și să fie utilizabilă pe parcursul mai multor generații de mașini, noua baterie va fi compatibilă cu încărcarea ultra-rapidă.

„Vrem ca bateria să dureze o viață întreagă și chiar mai mult”, afirmă fără să stea pe gânduri Keiji Kaita, șeful Centrului de Dezvoltare Inginerie Avansată pentru Neutralitate din punct de vedere al Carbonului de la Toyota. La standul producătorului de la Japan Mobility Show, atmosfera a reflectat magnitudinea provocării, deoarece dacă promisiunea este îndeplinită, bateria ar deveni la fel de durabilă ca și caroseria mașinii, iar relația noastră cu mobilitatea s-ar schimba radical.

Ceea Toyota este pe cale de a realiza nu este doar o autonomie record, de 1.200 km. Adevărata revoluție este capacitatea de a păstra 90% din performanța inițială după 40 de ani de utilizare! Pentru industrie, aceasta se traduce printr-o scădere dramatică a costurilor de operare, o schimbare radicală în gestionarea reciclării și o reducere fără precedent a amprentei de carbon.

Adio electrolit lichid, salut electrolit solid. În termeni practici, aceasta înseamnă baterii mai compacte, mai ușoare, mai puțin susceptibile la scurgeri termice, una dintre principalele slăbiciuni ale bateriilor litiu-ion. Toyota promite o încărcare completă în mai puțin de zece minute, o densitate energetică impresionantă și o siguranță sporită pentru acest tip de baterie.

Conceptul nu este nou, dar implementarea industrială părea de neatins cu doar doi ani în urmă. Marca a încheiat deja parteneriate cu Sumitomo Metal Mining, pentru catod, și cu Idemitsu Kosan, pentru electrolitul de sulf, două componente cheie pentru asigurarea stabilității și longevității. Acordul, dezvăluit public în octombrie, anticipează începerea producției de masă în 2027 și poziționează Toyota ca lider în furnizarea de materiale critice.

Prima consecință este eliminarea principalului călcâi al lui Ahile al mașinilor electrice: îmbătrânirea accelerată a bateriei. Dacă Toyota își respectă promisiunile, teoretic va fi posibil să vă vindeți mașina după 10, 20 sau 30 de ani și să reutilizați bateria la următoarea. Acest scenariu ar face leasingul, recondiționarea și chiar reciclarea mult mai simple și mai puțin poluante. O longevitate care va schimba profund lanțul valoric al industriei auto. Mai puțină exploatare minieră, mai puțină fabricare de noi pachete de baterii și poluare redusă din reciclarea electroliților lichizi.

Toyota estimează că amprenta de carbon a unei baterii în stare solidă, pe întreaga sa durată de viață, ar putea fi de până la patru ori mai mică. Costul suplimentar inițial? Potrivit lui Keiji Kaita, acesta ar fi compensat în mare măsură de durata de viață excepțional de lungă.

Dar până acolo mai este de parcurs un drum destul de lung. Încercările anterioare au fost adesea împiedicate de costurile de producție, fragilitatea industrială și dificultățile de asamblare. Toyota nu specifică costul pe kWh al tehnologiei sale și nici cum intenționează să extindă producția fără a bloca producția de materiale rare.

Toate privirile sunt ațintite acum asupra fabricilor japoneze, coreene și americane. BMW și Samsung SDI vizează anul 2030 pentru primele modele de mare serie. Solid Power, Harvard și alții efectuează numeroase teste de laborator, dar marele salt către piață va depinde de producția globală la scară largă. De data aceasta, Toyota pare mai bine echipată, mai bine susținută și mai pregătită decât oricine altcineva pentru a transforma totul într-un succes.

Distribuie acest articol!