Deși nu mai poate fi vorba de un fenomen de dată recentă în industria auto, piața vehiculelor electrice second-hand se mișcă încă foarte anevoios. Un studiu publicat recent dezvăluie blocajele cu care se confruntă vânzările din acest segment.
Compania germană UScale, specializată în cercetare de piață și consultanță specializată pe electromobilitate, a chestionat aproape 1.300 de cumpărători de vehicule electrice second-hand pentru a înțelege obstacolele cu care se confruntă.
Rezultatele dezvăluie o nepotrivire evidentă între cerere și ofertă. Mulți cumpărători preferă să își păstreze mașinile mai vechi dotate cu motor termic și folosesc vehiculele electrice ca al doilea vehicul, ceea ce semnifică o tranziție prudentă, care explică și creșterea lentă a sectorului.
Piața vehiculelor electrice second-hand seamănă cu un alergător de maraton care a uitat să se încălzească. Se mișcă, cu siguranță, dar fără a decola cu adevărat. Studiul realizat de UScale în 2025 privind vehiculele electrice second-hand dezvăluie o constatare grăitoare: da, oamenii sunt interesați de vehiculele electrice second-hand, dar nu se grăbesc să cumpere.
Ceea ce sare în ochi în mod special este prăpastia dintre ce își doresc cumpărătorii și ce oferă piața. Clienții cer adesea mașini de oraș mici și accesibile, însă producătorii continuă să producă în masă sedanuri și SUV-uri de lux. Prin urmare, cei care caută o mașină electrică mică și accesibilă trebuie să caute mult timp, să facă compromisuri sau chiar să renunțe.
Contrar a ceea ce s-ar putea crede, autonomia nu este preocuparea principală. Ceea ce îi îngrijorează cu adevărat pe cumpărători este fiabilitatea bateriei, ”rezistența” acesteia în timp. Cum poți ști dacă bateria unei mașini de patru ani sau mai mult este încă suficient de bună? Își va pierde brusc capacitatea în următoarele luni?
O verificare a bateriei înainte de cumpărare ar liniști mulți oameni, dar este rareori efectuată. De ce? Pentru că potențialii cumpărătorii nu știu cât costă și mai ales pentru că vânzătorii nu oferă acest serviciu. Așadar, este un cerc vicios, pentru că nimeni nu solicită în mod explicit serviciul, nimeni nu îl oferă și nimeni nu știe că există.
Infrastructura de încărcare alimentează, de asemenea, reticența. Aproape jumătate dintre cei chestionați citează timpii de încărcare ca un obstacol major, precum și numărul insuficient de stații publice de încărcare. Unele regiuni stau destul de bine la acest capitol, în timp ce altele încă seamănă cu niște deșerturi. În fine, prețul este, evident, un alt obstacol major. Mașinile electrice second-hand rămân, în general, mai scumpe decât variantele lor termice de aceeași vârstă.
Studiul evidențiază, de asemenea, o lacună generală în cunoștințe. Cumpărătorii de vehicule electrice second-hand se simt mult mai puțin bine informați decât cei care cumpără unele noi. Mulți oameni recunosc că au doar cunoștințe de bază despre cum funcționează bateriile sau despre procedurile de încărcare. Cu toate acestea, aceste aspecte tehnice sunt mult mai importante în cazul vehiculelor electrice decât în cazul motoarelor cu ardere internă.
Prin urmare, vânzătorii trebuie să îndeplinească rolul de profesori. Doar că, potrivit studiului, rareori se descurcă bine. Cumpărătorii raportează frecvent sfaturi vagi sau chiar contradictorii de la un agent de vânzări la altul, iar unele reprezentanțe par să descopere vehiculele electrice în același timp cu clienții lor. Așadar, este dificil să convingi pe cineva când te chinui cu explicațiile…
Internetul schimbă jocul, dar nu complet. Din ce în ce mai mulți oameni petrec ore întregi comparând modele și examinând autonomii reale. Cu toate acestea, când vine vorba de achiziția finală, majoritatea preferă în continuare să apeleze la serviciile unui agent de vânzări fizic. Posibilitatea de a testa mașina, de a o examina din toate unghiurile și de a pune întrebări față în față rămâne de neînlocuit.
Oricât de greu de crezut este, mulți oameni care fac pasul decisiv își păstrează vechea mașină cu motor termic ca vehicul principal, iar vehiculele electrice devin a doua lor mașină, cea folosită pentru călătorii scurte sau prin oraș. Este o modalitate de a testa condusul fără a se baza în totalitate pe noua tehnologie. Acest lucru explică parțial de ce piața se mișcă lent – oamenii își tatonează drumul, experimentând cu prudență înainte de a se angaja pe deplin.


















