In urma interesului exprimat dupa publicarea articolului despre flota de taxiuri Tesla de la aeroportul Amsterdam Schipol, continuam informarea cititorilor pe aceasta tema, cu speranta ca initiative asemanatoare se vor naste si in Romania.
Pentru cei interesati de automobile proiectate si construite special pentru utilizarea ca taxiuri, recomandam aceasta pagina, unde combinatia de date tehnice, video explicative si experiente ale taximetristilor britanici, olandezi si suedezi spun o poveste complexa despre avantajele concrete in exploatarea de zi cu zi a unei flote de masini electrice.
Articolul de aici descrie experienta calatorilor in noile taxiuri electrice londoneze, introduse in decembrie 2017, comparativ cu variantele clasice diesel.
“Taxiurile londeneze sunt cunoscute ca fiind zgomotoase. In parte datorita motoarelor diesel, in parte datorita vibratiilor de tot felul. Sunt atat de zgomotoase, incat poate fi dificil sa porti o conversatie. In contrast, noul TX electric este foarte linistit, permitand o discutie fara voci ridicate. Taxiul este mai spatios decat pare din exterior, dotat cu sase scaune si accesibil pentru scaunul cu rotile. Una din partile cele mai bune ale acestor taxiuri este acoperisul panoramic, ce permite o perspectiva ampla asupra cladirilor inalte, in timpul calatoriei. Taxiurile sunt dotate cu priza de incarcare normala si USB si ofera Wi-Fi gratuit. Pretul calatoriei este identic cu cel al taxiurilor clasice”.
Acumulatorul este incarcat pe timpul zilei cu statii de 50 kW, suficiente pentru 80% din capacitate in 25 minute, cat dureaza o pauza de pranz. Incarcarea inainte de fiecare schimb se deruleaza noaptea, cand curentul este mai ieftin.
Pentru calatoriile mai lungi in afara orasului, TX este dotat cu un motor pe benzina utilizat ca “range-extender”, care antreneaza generatorul de curent aflat la bord, asemanator ca la Chevrolet Volt / Opel Ampera sau BMW i8. Autonomia este de 120 km in regim electric, diferenta pana la totalul de 650 km realizandu-se cu ajutorul motorului pe benzina.
Producatorul LEVC (London Electric Vehicle Company – divizie a grupului Geely) afirma ca TX realizeaza economii de combustibil de 100 lire sterline pe saptamana, comparativ cu variantele diesel de 2,7 litri in exploatare curenta, la un parcurs mediu de 185 km/zi.
Finantarea noului taxi londonez costa 177 lire sterline pe saptamana pentru 5 ani, spre deosebire de cel clasic, care costa 167 lire sterline pe saptamana pentru 4 ani
Acumulatorul este garantat pentru cinci ani si garantia automobilului acopera 193.000 km (sau 3 ani), service-ul fiind gratuit pentru primii 160.000 km.
In cazul in care avantajele economice (“morcovul”) nu sunt suficient de convingatoare pentru adoptarea taxiurilor electrice, autoritatea pentru transport in Londra, TfL (The Transport for London), anunta ca incepand cu ianuarie 2018 nu mai elibereaza licente de taxi decat pentru vehicule capabile de emisii zero pe o distanta minima de 30 de mile (“biciul”) si emisii de CO2 mai mici de 50 g/km.
Alte prevederi ale ordonantei specifica ca nu se mai acorda licente taxi pentru vehicule diesel, iar cele pe benzina trebuie sa indeplineasca cele mai recente norme de poluare (in prezent Euro 6).
Pentru a accelera tranzitia, taximetristii sunt subventionati cu 7500 lire sterline pentru achizitionarea unui automobil ce indeplineste prevederile de mai sus.
Motivatia masurilor anuntate este faptul ca poluarea in Londra a devenit o prioritate pentru sanatatea publica si flotele de taxiuri diesel contribuie cu 16% din emisiile de NOx cauzate de transportul rutier.
Opinia electromobilistului:
Considerati ca masuri asemanatoare de restrictii si subventii ca cele aplicate in Londra ar putea fi utilizate si in orasele aglomerate din Romania, unde calitatea mediului nu indeplineste normele europene de poluare sau zgomot?
Va multumim pentru colaborare!
db