Tesla transporta linii de productie pentru acumulatori, din Germania, cu… sase avioane!

26 mai 2018



In presa auto internationala au aparut informatii conform carora Tesla a decis sa transporte cu avionul, din Germania, o noua linie de asamblare automatizata pentru acumulatori, cu destinatia finala Gigafactory, langa Reno, Nevada.

Din cauza costului ridicat, transportul aerian este practicat in industria auto doar in cazuri de urgenta, in special pentru piese care ar afecta sistemul JIT (just in time), intarzierile aducand penalizari majore furnizorilor.

Pentru echipamentele de productie, planificarea traditionala ia in considerare saptamanile si uneori lunile necesare livrarii, instalarii, calibrarii si testarii noilor linii automate.

Nu insa si la Tesla, unde totul se executa mai rapid si cu metode ce sfideaza “intelepciunea” acumulata de industria auto, incepand de la prima linie de asamblare lansata in productie de Ford, la 1 decembrie 1913.

Conform informatiilor din presa, confirmate de Elon Musk pe Twitter, sase avione cu echipamente de la Tesla Grohmann Automation (firma germana Grohmann Engineering specializata in robotica a fost achizitonata de Tesla in 2016) au fost incarcate pentru livrare la Gigafactory, cea mai mare fabrica de acumulatori din lume construita in desert, langa Reno, Nevada.

Nemultimirile cu actuala linie de productie erau cunoscute inca noiembrie 2017, cand Elon Musk a declarant, intr-o conferinta cu investitorii, ca linia de asamblare livrata de un sub-contractor nu face fata cadentei necesare pentru a produce de 5.000 de unitati Model 3 pe saptamana.

Dupa vacanta de Memorial Day in SUA, analistii se vor bate din nou cap in cap, daca Tesla risipeste in acest fel banii investitorilor, aducand echipamentul cu transport aerian, sau daca, dimpotriva, accelereaza in acest fel realizarea obiectivului de a produce 5.000 de Model 3 pe saptamana, cu implicatii majore pentru profitabilitatea pe termen lung.

Cu siguranta vor fi si numeroase voci care vor aminti ca Tesla a inregistrat saptamana trecuta o noua firma la Shanghai, unde negociaza de mai bine de un an constructia unei fabrici de asamblare si ca investitii majore urmeaza cat de curand in China, totul sfidand comportamentul traditional al marilor firme auto. Acestea prezinta disciplinat, in fiecare trimestru, bilanturi pozitive si rasplatesc increderea investitorilor cu dividende si rascumparari generoase de actiuni.

Nu insa Tesla, unde planurile de dezvoltare continua, noile produse (Semi, Model Y, Roadster II), extinderea retelei proprii de incarcare supercharger, fabrici si linii de asamblare automatizate inghit deocamdata mai multi bani decat aduce vanzarea profitabila a celor trei modele S, X si 3 pe an, ca sa nu includem aici si activitatile legate de stocarea de energie, productia de energie electrica cu tigle fotovoltaice, etc.

Deocamdata investitorii nu si-au pierdut cu totul increderea in Tesla si CEO-ul proprietar Elon Musk, care detine 20% din actiunile firmei, chiar daca pretul actiunii (278 USD) a scazut fata de anul trecut (intre timp a atins un recod de 383 USD, in 23 iunie 2017).

db