Despre CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd.), cel mai mare producator de acumulatori pentru tractiune rutiera din lume, am mai scris in sectiunea noastra dedicata electromobilitatii.
Rezultatul cotarii pe bursa a 10% din actiunile companiei a depasit orice asteptari, cresterea pretului fiind limitata de plafonul impus de autoritatile chineze (+44%) in fiecare din primele trei zile. In 13 iunie, compania era evaluata la 13 miliarde de dolari, ceea ce a facut ca cei mai mari trei actionari sa devina proaspat miliardari.
MIT Technology Review si-a propus sa analizeze de unde provine succesul uimitor al CATL.
Pe langa dominatia in China, cea mai mare piata mondiala de autovehicule electrice, lista clientilor globali includ BMW, Honda, Nissan, Toyota si grupul VW. Pentru a raspunde cererii tot mai mari de pe piata chineza, unde prognozele indica o crestere de la 800.000 de vehicule electrice vandute in 2017, la peste 2,5 milioane in 2020, cat si celei de pe piata globala, CATL a planificat o crestere proportionala a productiei de acumulatori.
Desprinsa in 2011 dintr-o firma producatoare de baterii pentru gadget-uri electronice, CATL a construit in mai putin de sapte ani fabrici de acumulatori capabile sa produca 17 GWh pe an, depasind urmatorii trei concurenti globali: LG Chem (Coreea), alianta Panasonic Tesla (Japonia-SUA) si BYD (China). Cu toate acestea, pana in 2020 CATL ar trebui sa produca 90 GWh pentru a tine pasul cu cresterea cererii.
Cresterea rapida a firmei CATL si increderea dovedita de investitori dupa cotarea pe bursa, este cu siguranta un semnal ca politica de subventionare a productiei de autovehicule electrice in China incepe sa dea roade.
Reteta aplicata a fost aceeasi ca si pentru succesul mondial cu panourile solare: productie automatizata, asigurarea surselor globale de materie prima, achizitii de tehnologie si licente straine si o doza considerabila de finantare si protectionism din partea guvernului chinez.
Nu este prima oara cand auzim declaratii de genul “China priveste autovehiculele electrice ca o cale de a-si asigura dominatia mondiala in industria auto”, cum afirma profesorul Venkat Viswanathan, de la Carnegie Mellon, pentru articolul publicat de MIT Tech Review.
Intr-adevar, subventiile generoase pentru producatorii de autovehicule electrice se acorda doar daca sunt echipate cu acumulatori produsi de firme chinezesti.
In acelasi timp, modificarea din acest an a modului cum se acorda subventiile, impune producatorilor de acumulatori dezvoltarea unor solutii si tehnologii superioare, pentru obtinerea unei densitati de energie superioara pe unitate de masa (kWh/kg).
Necesarul de capital pentru cercetare si productie a eliminat treptat firmele mai putin performante si prin consolidare s-au cristalizat doi “campioni nationali” CATL si BYD, care sunt competitivi pe plan global si au reusit sa atraga capital international pentru finantarea viitorului.
Recent relatam despre decizia Bosch de renuntare la invetitiile pentru o fabrica de acumulatori in Germania, in timp ce noul CEO Volkswagen si Comisia Europeana incearca sa stimuleze firmele sa se asocieze, pentru a produce necesarul de acumulatori pentru piata europeana.
Opinia electromobilistului:
Care ar fi metodele cele mai potrivite pentru stimularea cercetarii si productiei de acumulatori pentru tractiune rutiera in Romania?
Va multumim pentru colaborare!
db