Dialog electromobilistic cu turisti, in Norvegia – partea I

26 iulie 2018



Este usor de intrat in vorba cu turistii care utilizeaza automobile Tesla, fiindca sunt dornici sa impartaseasca din experienta lor in Norvegia, o tara avansata din punct de vedere electromobilisitc.

Primul meu interlocutor venea din Hamburg, via Finlanda, Capul Nord, cu un Tesla Model S, asa ca nu este de mirare ca dupa trei ani a acumulat 80.000 km. Pensionar, cu timp, dar si cu o experienta electromobilistica remarcabila, a avut rabdare sa descrie principalele avantaje oferite de Tesla dintr-un punct original de vedere.

In repetate randuri a subliniat ca nu are rost de discutat despre perfomantele sau autonomia unui automobil electric, fara a pomeni in aceeasi fraza si reteaua de incarcare. In opinia sa, Tesla a inteles de la inceput ca universul automobilistic electric are doua componente la fel de importante: un automobil tehnologic avansat si o retea rapida de incarcare acoperitoare. In opinia sa, producatorii traditionali se concentreaza doar asupra automobilelor, fiindca asa au facut din totdeauna, de “benzinarii” ocupandu-se altii.

Statie Tesla supercharger cu 12 puncte de incarcare, in parcarea unei partii de schi

Dupa o coborare foarte lunga si destul de abrupta, din munti pana la malul unui fiord, eram curios sa aflu daca a utilizat functia auto-pilot, fiindca nu a folosit frana aproape deloc, in timp ce eu a trebuit sa strunesc micutul Peugeot cu motor de 1,2 litri pe benzina, in repetate randuri, cu ajutorul pedalei de frana, frana de motor in treapta a treia fiind insuficienta pentru abordarea virajelor de pe traseu.

“Nu este nevoie de frana de picior, ar fi o risipa” – este raspunsul pe care l-am primit si de la alti conducatori de automobile electrice. Franarea regenerativa este un avantaj major, atat ca eficienta energetica, fiindca o parte din energia electrica consumata pentru a urca muntele este recuperata la coborare, dar si fiindca menajeaza si reduce uzura sistemului clasic de franare.

In aceeasi viziune duala automobil – retea, interlocutorul meu din Hamburg, amator de excursii lungi cu Tesla, care au acoperit Europa din Portugalia pana la Capul Nord, era nemultumit de incetineala cu care retelele hoteliere adopta electrificarea si pun la dispozitie puncte de incarcare pentru turisti.

In schimb, a enumerat fara nici o ezitare, avantajele majore in cei trei ani de cand a imbratisat electromobilitatea ca forma de deplasare:
1. garantia de opt ani.
2. incarcarea gratuita in reteaua Tesla super charger.
3. actualizarile continua de software, care determina ca Tesla sa fie “vesnic noua”.

Tesla Model X cu usile din spate deschise, o atractie fotografica continua

Pe Bjorn si tanara sotie i-am intalnit pe unul din bacurile utilizate frecvent pentru traversarea fiordurilor. Dupa ce si-a inghesuit Model X-ul foarte aproape de masina noastra, l-am intrebat daca mai poate deschide usile din spate, faimoasele “falcon wings”.

Ne-a facut o demonstratie si intr-adevar tot spatiul necesar sunt cativa cm pentru deschiderea catre exterior, dupa care incepe baletul mecanic de ridicare verticala a usilor dublu articulate.

Model X pe bac

Tinerii electromobilisti din Oslo si-au facut cadou masina de Craciun, atrasi de subventiile generoase oferite de guvernul norvegian. Achizita a fost determinata in primul rand de scutirea de taxe pentru automobile de lux si cu putere ridicata, care pentru automobilele clasice din aceasta categorie depaseste 50%.

Al doilea factor important a fost gratuitatea de incarcare (inca) oferita in reteaua Tesla supercharger, dar si cea de la locul de munca.

Alte avantaje pentru proprietarii de autovehicule electrice in Norvegia sunt legate de scutirea taxelor de drum, destul de mari si frecvente, datorita numeroaselor poduri si tunele de pe aproape orice traseu.

Plecat intr-o calatorie prin munti cu Tesla, Bjorn evidentia atat recuperarea de energie la coborare, cat si amplasarea strategica a superchargerelor, in asa fel incat amatorii de drumetie montana sau sporturi de iarna sa nu fie ingrijorati de urmatoarea incarcare.

Locuind intr-un apartament din Oslo fara garaj, Bjorn era incantat ca poate porni incalzirea masinii cu cateva minute inainte de plecare, chiar daca consumul de energie electrica reduce autonomia mult pe perioada iernii.

va urma

db