Ati inchiria automobilul familiei altor utilizatori?

9 august 2018



Este vacanta si cu totii cautam cazari in locuri frumoase, la preturi convenabile. Pana nu de mult, alternativele existente erau hoteluri, pensiuni si, ceva mai rar, gazde private. Odata cu avantul economiei digitale, forme noi de inchiriere, gen Airbnb, “coach surfing” etc, inchirirea proprietatii personale pentru un castig suplimentar a devenit un fenomen de masa.

Intrebarea fireasca este daca am fi dispusi sa inchiriem si automobilul personal pe perioada cat suntem plecati in vacanta cu alte mijloace de transport (avion, vapor, bicicleta, etc)?

Ceva mai extrem, daca am fi dispusi sa-l inchiriem in timpul celor 20-22 de ore pe zi, cat timp nu il folosim?

Desi soferul tipic sta la volan mai putin de o ora pe zi, restul timpului automobilul ocupand un loc de parcare in orasele aglomerate, fara a produce niciun beneficiu, modelul inchirierii catre persoane straine este ceva mai dificil de acceptat.

Din dorinta de a deveni un “furnizor de mobilitate” modern, General Motors (GM) a initiat un program de acest gen prin firma Maven, o divizie a producatorului american, dedicata dezvoltarii afacerii car sharing.

General Motors’ new car-sharing service, Maven, will provide customers access to highly personalized, on-demand mobility services. Maven will offer its car-sharing program in Ann Arbor, Michigan, initially focusing on serving faculty and students at the University of Michigan. GM vehicles will be available at 21 spots across the city. Additional city-based programs will launch in major U.S. metropolitan areas later this year. (Photo by John F. Martin for General Motors)

Sub deviza “modul inteligent de a conecta oameni, locuri si momente importante din viata”, Maven ofera diverse automobile GM pentru inchiriere pe termen scurt, prin intemediul unei aplicatii pe smartphone.

“Automobilul personal este unul din cele mai scumpe obiecte pe care le posedati. Cat timp sta nemiscat, reprezinta o resursa risipita, care se devalorizeaza. Este timpul sa puneti masina la lucru, ca sa recupereze banii investiti”, explica Julia Steyn, VP Maven, principiul simplu de la care a pornit ideea inchirierii intre persoane fizice.

Cum se deruleaza concret aceasta noua forma de mobilitate individuala?

Ideea este de a suplimenta parcul auto Maven, alcatuit in prezent din modelele marcilor GM, cu automobile personale Buick, Cadillac, Chevrolet si GMC, incepand cu anul de fabricatie 2015 sau mai noi. Prin intermediul serviciului telematic OnStar, cu care sunt dotate automobilele GM, Maven faciliteaza un loc de intalnire intre persoanele care isi ofera automobilul personal pentru inchiriere si cele care au nevoie de transport.

Maven asigura vehiculele foarte generos, pentru linistea proprietarilor, califica clientii si asigura transferul sumelor pentru inchiriere, in asa fel incat nu exista tranzactii directe intre persoane fizice.

Proiectul a fost lansat in trei orase americane. Detroit, unde isi are sediul GM, Ann Arbor, orasul universitar din apropiere si Chicago, cea de a treia aglomeratie urbana din SUA, dupa New York si Los Angeles, cu aproape 10 milioane de locuitori, impreuna cu orasele limitrofe cuprinse in zona metropolitana.

Estimarile de succes pornesc de la premiza ca un proprietar de SUV care isi inchiriaza automobilul prin proiectul Maven, ar putea castiga pana la 500 de dolari pe luna, ceea ce este sufiecient pentru achitarea ratelor lunare. Daca rezultatul este favorabil, Maven va extinde programul de inchiriere intre persoane fizice si in alte orase.

GM nu este prima firma care testeaza inchirierea intre persoane fizice, dar efortul echipei Maven este reprezentativ pentru a intelege transformarea prin care trece industria auto.

Pionieri ai noului model de afaceri au fost intreprinzatorii de la firma Turo, din San Francisco. Pornita la drum in 2010, clientela Turo numara 4 milioane de membri la sfarsitul anului 2017, care utilizeaza un parc auto de 170.000 de automobile puse la dispozitie de persoane fizice pentru inchiriere in SUA, Canada si Marea Britanie.

Calea aleasa pentru revenirea pe piata SUA de catre Grupul PSA (Peugeot, Citroen, DS si, mai recent, Opel), dupa o absenta de peste 25 de ani, este tot printr-un program de car sharing. Utilizand parcari la pret redus la aeroportul din Los Angeles si inchirierea pe perioada absentei din oras, clientii programului PSA pot castiga bani pe perioada cat sunt plecati. Intentia este a de imbogati flota existenta cu modele Peugeot si Citroen, bazandu-se pe calatorii europeni, care cunosc aceste marci si le vor inchiria de preferinta in locul modelelor americane necunoscute.

Car sharing reprezinta o forma de adaptare a industriei auto la noile preferinte ale clientilor. Chiar daca nu au atins inca dimensiunea Uber sau Lyft, utilizate zilnic de milioane de clienti, programele de inchiriere temporara a unor vehicule din flota firmelor sau de la persoane fizice au un loc asigurat in formele de mobilitate individuala ale viitorului nu prea indepartat.

Opinia electromobilistului:

Ati fi dispusi sa inchiriati automobilul personal altor utilizatori?

Pentru initiative asemanatoare din Romania, 24auto.ro pune la dispozitie spatiu de publicare gratuit pentru articole pe aceasi tema.

Va multumim pentru colaborare si informatiile transmise pe pagina facebook sau la adresa de e-mail electromobilitate@24auto.ro

db