Audi e-tron va fi primul model electric cu sistem electo-hidraulic de franare

16 august 2018, Sursa: comunicat de presa Audi / Porsche Romania



Prototipul Audi e-tron combina puterea enorma cu eficienta foarte ridicata. Generand o putere totala de pana la 300 kW, SUV-ul de lux, cu propulsie pur electrica, accelereaza de la 0 la 100 km/h in mai putin de 6 secunde. In ciclul de testare WLTP, masina a parcurs peste 400 km cu bateria complet incarcata. Un important factor pentru aceasta autonomie mare este cel mai inovator concept de recuperare intre modelele concurente. SUV-ul electric a demonstrat acest fapt intr-o maniera impresionanta, pe muntele american Pikes Peak.

Avand o inaltime de 4.302 metri, Pikes Peak protejeaza partea sudica a muntilor americani Rocky Mountains. Aici, unde Walter Röhrl a castigat cel mai renumit raliu montan din lume, la volanul unui Audi Sport quattro S1, in 1987, acum prototipul Audi se evidentiaza prin sistemul sau variabil de recuperare, care se dovedeste a fi cel mai eficient intre concurenti. Pe coborarea de 31 de kilometri, SUV-ul electric recupereaza si stocheaza in baterie suficienta energie pentru a parcurge din nou aproximativ aceeasi distanta. Diferenta de altitudine, de circa 1.900 de metri, ofera conditiile necesare in acest sens. Prototipul Audi e-tron recupereaza energie la un cuplu de pana la 300 Nm si cu o putere electrica de 220 kW, ceea ce reprezinta peste 70% din puterea sa de propulsie. Niciun alt model din productia de serie nu a reusit pana in prezent performante atat de ridicate.

Sistemul de recuperare contribuie cu pana la 30% la autonomia SUV-ului electric. Sistemul include cele doua motoare electrice si sistemul electro-hidraulic integrat de control pentru franare. Pentru prima data, sunt combinate trei moduri diferite de recuperare: recuperarea manuala la rularea libera, folosind padelele transmisiei, recuperarea automata la rularea libera, prin intermediul sistemului predictiv de asistenta pentru sporirea eficientei si recuperarea la franare, cu o trecere lina de la decelerarea electrica la cea hidraulica. Pana la 0,3 g, prototipul Audi e-tron recupereaza energie exclusiv prin intermediul motoarelor electrice, fara a folosi sistemul obisnuit de franare, care acopera peste 90% din totalul decelerarilor. Astfel, energia este retransmisa in baterie, la practic toate franarile.

Soferul poate selecta gradul de recuperare la rularea libera pe trei niveluri, folosind padelele de pe volan. In nivelul cel mai redus, automobilul ruleaza liber, fara un moment aditional de rotatie, cand soferul elibereaza pedala de frana. In cel mai ridicat nivel, SUV-ul electric reduce viteze sesizabil, iar soferul poate frana si accelera folosind doar pedala de acceleratie. Astfel se creeaza senzatia pedalei unice, asa-numitul one-pedal feeling. In aceasta varianta de decelerare, nu este necesara utilizarea pedalei de frana.

Franele de pe roti sunt utilizate doar cand soferul incetineste cu peste 0,3 g, folosind pedala de frana. Franele raspund extrem de rapid, datorita noului sistem electro-hidraulic de actionare. Audi este primul producator auto din lume care foloseste acest sistem la un automobil de productie de serie cu propulsie electrica. Un piston hidraulic al modulului compact de franare genereaza presiune aditionala, generand astfel forta aditionala de franare pentru cuplul recuperarii. Cand intervine franarea automata de urgenta, intre initierea incetinirii si prezenta presiunii maxime de franare intre placute si discuri trec doar 150 de milisecunde. Datorita generarii atat de rapide a presiunii, distanta de franare este redusa cu pana la 20% in comparatie cu sistemul obisnuit de franare.

In functie de situatia de mers, sistemul electro-hidraulic integrat de control pentru franare decide, electric si individual pe fiecare punte, daca prototipul Audi e-tron va frana folosind motorul electric, franele de pe roti sau o combinatie a ambelor sisteme. Pedala de franare este decuplata de la sistemul hidraulic. Trecerea de la frana de motor la franarea exclusiv prin frecare este lina, soferul nesesizand-o. Sistemul permite SUV-ului electric sa exploateze potentialul sau maxim de recuperare in maniera tintita, cu ajutorul sistemului de asistenta pentru eficienta inclus in dotarea standard. Sistemul foloseste senzorii radar, imaginile camerei video, datele de navigatie si informatiile Car-to-X pentru a detecta mediul din trafic si ruta. Soferului i se afiseaza informatiile corespunzatoare pe Audi virtual cockpit, imediat ce ar fi util sa ridice piciorul de pe pedala de acceleratie. Interactionand cu sistemul optional adaptive cruise assist, asistentul pentru eficienta poate, de asemenea, incetini si accelera SUV-ul electric in maniera predictiva.

Ceea ce este fascinant la SUV-ul acesta cu propulsie electrica nu este doar faptul ca este foarte eficient, ci si foarte puternic. Cele doua motoare electrice ale sale genereaza 265 kW si 561 Nm. Motoarele pot atinge aceste performante de varf in aproximativ 60 de secunde. Astfel, automobilul poate accelera de pe loc pana la viteza maxima, limitata electronic la 200 km/h, de mai multe ori consecutiv, fara pierderi de putere. Cuplul maxim enorm de propulsie intervine in fractiuni de secunda. Comutand din modul D in modul S si apasand la maximum pedala din partea dreapta, soferul poate activa modul boost. Acesta este disponibil timp de opt secunde. Astfel, sistemul produce o putere totala de 300 kW si un cuplu de 664 Nm. Prototipul Audi e-tron sprinteaza de la 0 la 100 km/h in mai putin de 6 secunde.