Compozitia parcului auto electric din Norvegia – partea a III-a

2 august 2018



La prima vedere, oarecum distorsionata, a electromobilistului avid de a invata cat mai multe din Norvegia, tara europeana cu cele mai mari vanzari procentuale (peste 50%) de automobile electrice noi, parcul auto se compune din Tesla, celelalte modele electrice si restul lumii … “clasice”.

Statisticile de inmatriculare demonstreaza insa cat de lung va fi drumul pana cand autovehiculele electrice vor fi majoritare in parcul auto aflat in circulatie.

In afara de proiectare, productie si comercializare, o transformare radicala este necesara si intr-un sector mai putin discutat in legatura cu electrificarea parcului auto, cel al service-urilor.

Manat de curiozitatea de a afla cat mai multe detalii din spatele unor titluri bombastice de genul “Proprietarii Tesla norvegieni se revolta“, am aflat ca intr-adevar Tesla controleaza cu o mana de fier toate modelele aflate in circulatie si ca orice reparatii sau modificari, efectuate in afara retelei oficiale, vor trece automobilul pe asa-numita “lista neagra”.

Un prim impact poate fi dezactivarea sistemului de incarcare rapida in reteaua Tesla super charger. Iar cand proprietarii gasesc metodele de reactivare, urmatorul pas sunt scrisori amenintatoare de la avocatii firmei.

Ca peste tot in lume, pe langa concesionarii autorizati, un numar de ateliere independente se adapteaza din mers la noile realitati electrice. Printr-o astfel de transformare a trecut si firma Elbilmek din Asker, in apropiere de Oslo.

Elbimek, firma independenta din Asker specializata in autovehicule electrice

Fondatorul firmei, Valdemar Vaiciunas, a sosit in Norvegia in 2011 si, dupa cum ne povesteste foarte direct si fara ezitari, la inceput a facut toate muncile pe care altii le evitau.

Dupa ce atelierul unde lucra a dat faliment, a deschis in 2014 propria firma, cu un singur post de lucru la inceput, dar cu un obiectiv foarte clar, cel de a se specializa in autovehicule electrice.

Astazi, Valdemar are o echipa de cinci specialisti in electronica si software, care sunt recunoscuti in zona ca cei mai priceputi la transformarile necesare functionarii in Norvegia a automobilelor electrice importate din SUA.

O imagine din atelier

Dupa patru ani de pratica cu automobile electrice, l-am intrebat care sunt defectiunile cele mai frecvente. O afirmatie interesanta: “Tesla sunt masini performante, dar nu de lux, fiindca n-au ajuns la calitatea si rafinamentul producatorilor consacrati”, mi-a trezit interesul sa inteleg scara valorica a modelelor electrice aflate in circulatie in Norvegia, din perspectiva omului de service.

In continuare, o scurta enumerare a opiniilor, bazate pe practica de patru ani.

Despre Volkswagen eGolf: “O masina bine gandita, verificata, practica, cu tehnologie electrica avansata”.

Despre Kia Soul (automobilul familiei): “Daca te poti impaca cu designul, este o solutie ieftina si robusta, cu costuri minime de intretinere”.

Despre Hyundai Ioniq: “Tot ce stie Soul, dar cu tehnologie mai avansata si autonomie mai buna”.

Am sesizat o oarecare nemultumire fata de produsele Nissan si Valdemar m-a dus in atelier sa imi explice impactul racirii cu aer asupra acumulatorului utilizat pentru Nissan Leaf. In opinia omului de service, racirea cu aer mentine temperatura optima pentru celulele exterioare, dar cele din interior ajung sa se supraincalzeasca, ceea ce duce la scaderea capacitatii lor.

Un pachet de acumulatori in service

Pe langa aparatura noua si programe de diagnoza specializate pentru anumite marci si modele electrice, service-ul viitorului apropiat va avea nevoie de mai multi specialisiti in electronica de putere si software.

Dupa aceasta ultima lectie despre electromobilitate in Norvegia, ne-am continuat calatoria spre Goteborg si Torslanda, sediul firmei Volvo, incercand sa aflam cat mai multe despre planurile de electrificare ale prestigioasei firmei suedeze, astazi parte din Grupul Geely.

db