Pentru orice firma noua cu interes in productia de automobile electrice, este foarte dificil sa se faca remarcata in contextul furtunilor mediatice declansate constant de numele mari din domeniu, precum Tesla si Elon Musk.
Controversata firma Faraday Future declara ca a inceput productia pe linia de asamblare la fabrica din Hanford, California, pentru modelul FF 91. Noul “rival Tesla” a fost prezentat pentru prima oara in 2017 la CES (Consumer Electronics Show), in Las Vegas, cu declaratii ambitioase despre o noua fabrica, ce urma sa fie construita in suburbiile de nord ale orasului din desert, mai cunoscut pentru cazinouri si turism decat pentru productie de automobile high tech.
Intre timp, scandalurile financiare, dezertari din echipa tehnica si cea de conducere, schimbarea planurilor de la o fabrica noua in Nevada la reutilizarea uneia parasite din California, au pus in repetate randuri sub semnul intrebarii viabilitatea planurilor miliardarului chinez din spatele proiectului, Jia Yueting.
Precomenzile au demarat la inceputul anului 2018 si primele livrari ar trebui sa inceapa in decembrie. “Faraday Future va redefini sensul notiunii de individualizare. Fiecare client va avea posibilitatea sa defineasca si sa asiste la fabricarea propriului automobil”, declara Yueting.
Noi ii dorim mult noroc cu acest concept, insa ramanem sceptici pana vom vedea modelul FF 91 omologat in SUA.
Pe cealalta coasta a Statelor Unite, la bursa din New York, alt start up cu capital de pornire chinezesc si obiectivul de a produce automobile electrice de performanta, NIO, este in cautare de investitori privati internationali pentru cea mai mare cotatie publica a unui producator auto chinez in SUA.
Intentia este de o obtine 1,8 miliarde de dolari pentru actiunile vandute pe Wall Street sub simbolul NIO, necesare finantarii dezvoltarii programului de automobile electrice.
Nascuta sub numele initial NextEV, din initiativa guvernului chinez pentru promovarea energiei regenerabile si a automobilelor electrice, demarata in 2009, NIO a inceput sa livreze primul model electric, ES8, in iunie 2018. Pana la finalul lunii iulie, NIO a livrat 481 automobile de tip SUV cu 7 locuri, din cele peste 17.000 comandate de la inceputul anului, cand s-au deschis inscrierile.
Ramanem cu ochii atintiti spre estul indepartat, unde China isi propulseaza ambitiile de a domina industria auto globala prin intermediul unui salt in randul din fata al productiei de acumulatori si automobile electrice, cu subventii uriase si o legislatie foarte stricta.
db