In vizita la cei ce indraznesc sa asambleze automobile electrice de oras in Romania

28 august 2018



Asa cum am promis in articolul dedicat celor 20 de ani de eforturi si investitii pentru productia automobilelor electrice de oras TH!NK, saptamana aceasta am fost la Cluj, pentru un test drive cu doua modele electrice de oras GTC, Oxigen 2 si Ozone 4, ce urmeaza sa fie asamblate la Baia Mare.

Gazda noastra, Andi Ostroveanu, este unul din initiatorii proiectului si managerul firmei AGO Proiect, care se ocupa (printre altele) de instalarea unei retele de incarcare pentru masini electrice in zona Clujului. Andi este un electromobilist convins de utilitatea unor mini-automobile electrice de oras, cu care clientii se pot deplasa economic si mai confortabil decat pe doua roti, la serviciu, la gradinita si scoala dupa copii sau la cumparaturi.

Pentru incadrarea in legislatia europeana, categoria L7, regulamentele prevad o greutate maxima de 400 kg fara acumulatori pentru transportul de persoane si 550 kg pentru transportul de marfa, cu o putere maxima continua de 15 kW.

Pe langa limitele legislative, obiectivul proiectului este atingerea unui cost de productie care sa asigure vanzarea la preturi accesibile pentru un public mai numeros decat permite actuala oferta de automobile electrice pe piata din Romania. Tinta declarata este sub 10.000 de euro, dupa acordarea subventiilor, in timp ce oferta actuala de la producatorii traditionali se situeaza peste 20.000 de euro, dupa subventii.

Un potential segment inedit de utilizatori sunt tinerii intre 16 si 18 ani, detinatori ai unui carnet de conducere categoria B1(SUBCATEGORIA B1: autovehicul cu trei sau patru roti avand masa proprie peste 400 kg, dar nu mai mare de 550 kg, si echipat cu un motor cu ardere interna cu capacitate cilindrica mai mare de 45 cmc sau cu orice alt motor cu o putere echivalenta ori cu viteza prin constructie mai mare de 50 km/h).

Atat pentru atingerea obiectivelor financiare, dar si pentru simplitatea logisticii si rapiditatea transportului, Andi Ostroveanu afirma: “Preferam sa dam de lucru in Romania, daca vom gasi furnizori pentru componentele necesare” si da ca exemplu dorinta de a incepe dialogul cu firma Elba din Timisoara, pentru sistemul de iluminat.

Pana la lansarea asamblarii automobilelor la Baia Mare, mai sunt de clarificat cateva aspecte tehnice legate de tipul acumulatorilor utilizati in viitor. Solutia litiu-ion este atractiva pentru greutate si densitate energetica, dar ceva mai scumpa decat actualii acumulatori cu gel utilizati in cele doua prototipuri testate la Cluj. Cu multa incredere si atitudine “can do”, Andi afirma ca, daca nu vor gasi acumulatorii potriviti la furnizori, se gandesc sa-i produca singuri, din celule achizitionate de pe piata globala.

Continuarea testelor va defini si gama motoarelor utilizate. In prezent, prototipul cu doua locuri, botezat Oxigen 2, este echipat cu un motor de 4,5 kW, cu care Andi a tinut pasul cu traficul din Cluj, chiar daca intrarea in trafic din strazi laterale trebuie facuta prudent si cu suficient spatiu pentru accelerare. Cu un interior dotat cu strictul necesar si un “rucksack” in care incap cateva obiecte, atasat pe exteriorul caroseriei, din motive practice mai mult decat estetice, Oxigen 2 poate fi o solutie de a ajunge uscati la birou, atunci cand ploua, “pentru tinerii IT-isti care merg in prezent cu trotinete electrice la serviciu”, glumeste Andi.

Ozone 4 are o forma mai conventionala si un interior mai incapator, cu mai multe dotari de confort. Pe langa climatizare si geamuri electrice,  dotari care se regasesc si la versiunea cu doua locuri, aici avem in plus camera de mers cu spatele si ecran tactil. Motorul de 7,5 kW asigura demaraje mai sprintene, iar ampatamentul mai mare asigura un confort sporit peste denivelarile drumurilor din Cluj. Prototipul a urcat fara probleme pantele din zona Feleacului, iar la coborare, franarea regenerativa contribuie la recuperarea unei parti din energia consumata la urcare, reincarcand acumulatorul. Cu motorul de 15 kW dinamica automobilelor ar putea fi mai buna si viteza maxima urca la aproximativ 80 km/h, dar pentru aceasta vor fi necesari acumulatori mai mari, cu impact asupra pretului si greutatii automobilelor de oras.

Pana cand echipa va definitiva solutiile tehnice, cu care va lansa mica serie de 10 automobile pe schimb, la Baia Mare, Andi este increzator ca se vor preciza conditiile de garantie (minim doi ani, conform legislatiei), reteaua de distributie (posibili concesionari de alte marci) si cea de service-uri autorizate.

Cu toate ca se bazeaza pe experienta partenerilor din Italia si automobilul este deja omologat in Italia si Luxemburg, dar nu si in Romania,  Andi nu isi ascunde dezamagirea cand afirma: “la noi lucrurile merg mai dificil ca in alte tari”.

Ne-am luat ramas bun cu promisiunea sa ne reintalnim la Baia Mare, cu ocazia inaugurarii sectiei de asamblare si cu o sincera admiratie pentru indrazneala, viziunea si atitudinea pozitiva ca totul este posibil si in Romania, chiar daca mai greu. Este spiritul de care avem nevoie cat mai mult acum, cand industria automobilelor electrice este la inceput de drum si numeroase firme din China cauta parteneri in toata lumea.

Detalii tehnice si optiuni de achizitie gasiti aici.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *