Odata cu publicarea scrisorii catre actionari, cu rezultatele trimestrului II din 2018 si a teleconferintei cu analistii de pe Wall Street, comentatorii au invadat media clasica si electronica cu titluri dintre cele mai bombastice.
In functie de interesele reprezentate, unii accentueaza cresterea remarcabila a productiei celor trei modele electrice S, X si 3, fata de anul trecut (de la 2.000 pe saptamana in 2017, la 7.000 pe saptamana la sfarsitul lunii iunie 2018) sau cresterea venitului la peste 4 miliarde de dolari in ultimul trimestru.
Altii, dimpotriva, amesteca investitiile necesare productiei de masa si cresterii afacerii in general, pentru noi puncte de vanzare si service sau statii de incarcare, pentru a declara ca Tesla ar fi inregistrat cea mai mare pierdere din istorie.
Atat scrisoarea catre actionari, cat si teleconferinta in original sunt accesibile in engleza tuturor celor satui de “fake news” si dornici de informare direct de la sursa. In general, cand o companie poate sa vanda toate automobilele inca dinainte de a le produce, este vorba de o firma cu modele de mare succes la public.
Analizand in detaliu informatiile furnizate de Tesla, sunt evidente si numeroasele probleme cu care se confrunta in aceasta perioada de crestere rapida. Chiar daca Tesla a produs 53.339 automobile in trim II, au livrat doar 40.768 la clienti, ceea ce arata ca sistemul de distributie directa, fara o retea de concesionari, mai trebuie pus la punct.
In plus, cresterea rapida se bazeaza deocamdata pe livrarile Model 3 in SUA si Canada, unde a acaparat in mai putin de un an peste 50% din segmentul de piata, cu concurenti traditionali foarte puternici (BMW, Mercedes si Audi).
Expansiunea spre China si Europa presupune construirea unei fabrici la Shanghai si alta (cel mai probabil) in Germania, ceea ce necesita din nou investitii considerabile, in paralel cu lansarea noilor modele Y, Roadster generatia a doua, si Semi.
Dar pana atunci, toate privirile vor fi indreptate la rezultatele trimestrului III, pentru a confirma ca Tesla poate mentine ritmul de 7.000 de unitati pe saptamana (2.000 Model S si Model X si 5.000 Model 3), in pregatire pentru cresterea la 6.000 de exemplare Model 3 pe saptamana, anuntata de data aceasta ceva mai prudent, pentru finalul anului 2018.
Se pare ca investitorii au primit foarte bine vestile furnizate de Tesla, valoarea actiunilor crescand cu apropare10%, imediat dupa conferinta cu analistii de pe Wall Street.
db