"Camioanele viitorului - concepte electromobile sustenabile de transport"
22.09.2018
        
Distribuie acest articol!   

Titlul articolului reprezinta o traducere (libera) a declaratiei de intentie de pe pagina producatorului de camioane MAN, cu o lunga istorie in proiectarea si productia de motoare diesel, licentiate in 1971 si in Romania, pentru camioanele ROMAN.

In cadrul sectiunii de electromobilitate de pe 24auto.ro am informat in repetate randuri despre aspecte legate de transportul rutier, in special despre necesitatea de a electrifica vehiculele de distributie din marile orase.

Urbanizarea accentuata din intreaga lume si cresterea necesarului de aprovizionare zilnica cu alimente si bunuri de consum, genereaza o aglomerare a oraselor cu vehicule mici si medii de distributie a bunurilor, pe „ultimii kilometri” de la centrele logistice aflate in afara oraselor la punctele de desfacere.

In plus, raspandirea comertului electronic are ca efect secundar cresterea numarului de pachete livrate direct la adresele cumparatorilor, cu impact major asupra numarului de kilometri parcursi in aglomeratiile urbane si a poluarii in timpul stationarii, motoarele functionand pe durata livrarii, iarna ca sa mentina caldura in cabina, vara ca sa mentina o temperatura rezonabila si in restul timpului... pur si simplu fiindca s-a creat un prost obicei.

Mai jos propunem o trece in revista a principalelor initiative comunicate de marile firme traditionale si de startup-uri, care adulmeca o oportunitate de afaceri majora in electrificarea distributiei de pachete in orase.

MAN Truck Germany

Accentuand responsabilitatile ecologice asumate de firma inca din 2009 si dezvoltand ideea prezentata in 2016 pentru modelul electric eTruck, MAN deruleaza un program de testare, pentru a dovedi avantajele distributiei fara emisii poluante la esapament si fara zgomot, asigurand autonomia necesara pentru oras (200 km) si dinamca buna realizata cu motorul de 250 kW.

Mercedes-Benz

Tot cu 250 kW porneste la drum si camionul electric Mercedes, dar cu alta solutie tehnica, cele doua motoare de 125 kW si 500 Nm fiind incoporate in rotile din spate ale camionului prototip. Bateriile de 212 kWh asigura autonomia pentru 200 km camionului de 26 tone.

Volvo

Producatorul suedez pare a fi cu cativa pasi inainte, camioanele electrice fiind in exploatare curenta inca din primavara acestui an, asa cum am relatat la vremea potrivita. Noutatea la Volvo este varianta autonoma VERA, prezentata recent publicului.

Scania

Scania are in derulare un program de electrificare de peste  peste zece ani, in care a experiementat cu alimentarea prin fir, acumulatori si pile cu hidrogen.

Hyundai

Desigur ca nu doar producatorii europeni sunt interesati de electrifcarea distributiei de marfuri. Un recent articol Reuters atrage atentia asupra unui contract semnificativ castigat de Hyundai pentru livrarea de o mie de camioane cu pile cu hidrogen in Elvetia.

IKEA

Pe langa firmele producatoare de camioane, semnale pozitive vin si de la mari firme globale, care isi subliniaza in acest fel atitudinea de responsabilitate ecologica si buni cetateni ai planetei Pamant.

Spiritul inovator adus de IKEA in industria mobilei se continua cu angajamentul de a electrifica in intregime distributia si livrarea produselor cu ajutorul camioanelor electrice pana in 2025, pe baza unui test pe scara larga in derulare la Amsterdam, Los Angeles, New York, Paris si Shanghai, pana in 2020.

City Freighter

Aminteam la inceputul articolului de startup-uri in domeniul electrificarii distributiei, unul din cele mai cunoscute fiind firma Nicola, nu in ultimul rand si datorita proceselor cu Tesla, sau Workhorse, despre a caror colaborare cu UPS si FedEx am mai relatat.

O interpretare pozitiva a exemplului Tesla s-a materializat in cadrul firmei CityFreighter, al carei presedinte, Michael Schoening, recunoaste ca a fost inspirat de Elon Musk, atunci cand a lansat propria afacere cu vehicule electrice de distributie.

Cum s-ar putea incheia un articol despre camioane electrice fara a pomeni de Tesla, ale caror propototipuri, denumite Semi, fac transporturi zilnice intre fabrica de acumulatori din Reno, Nevada si uzina de asamblare din Fremont, California?!

In zonele respective, a devenit aproape un sport local, captarea de imagini si video cu uriasul linistit, care aluneca pe strazile din imprejurimi fara zgomot.

db

Distribuie acest articol!