EXPERIENTE ELECTROMOBILISTICE – Test drive cu Hyundai Ioniq electric

23 septembrie 2018



In cadrul rubricii noastre dedicata experientelor cu automobile electrice, publicam cu deosebita placere opiniile domnului conf. dr. ing Dan Paul Oprisa-Stanescu, autorul cartii “Autovehicule electrice, hibride si cu pile de combustie” si al cursului predat la disciplina de specialitate din cadrul sectiei AR la Politehnica din Timisoara.

Redam textul integral si imaginile autorului, asa cum le-am primit la doar cateva ore dupa proba de drum.

“Prin intermediul proiectului 24auto.ro/electromobilitate, am avut ocazia să particip la un drive test cu un automobil Hyundai Ioniq Electric. Gama de automobile Hyundai Ioniq are și versiunile hibrid (Hybrid) și hibrid reîncărcabil (Plug-in)*, dar versiunea testată era cea “all electric”, adică un automobil electric pe baterii. Aceste vehicule nu mai au motoare termice, pe benzină sau diesel, ci sunt acționate exclusiv prin motoare electrice, curentul necesar fiind furnizat de un set de baterii litiu-ion polimer (LiPo). Capacitatea de 28 kWh a bateriilor asigură în condiții de circulație neagresivă o autonomie de circa 200 km. Din ce știu, principalul atu al acestor mașini este costul energiei necesare deplasării, cam de trei ori mai mic la automobilele electrice față de cele pe benzină sau diesel.**

Testul a avut loc într-o frumoasă zi de toamnă, pe străzile cartierului Iosefin din Timișoara. N-am tras tare de mașină, deoarece nu intenționam să particip cu ea la „liniuțe”, ci să văd cum se comportă pentru scopul pentru care a fost concepută, o circulație zilnică, în special în oraș. Testul a cuprins un test de accelerație până la 50 km/h pe Bd. Gen. Ioan Dragalina, teste de manevrabilitate pe străduțe, un „ac de păr” în Piața Mocioni și în final o prezentare a mașinii în parcarea din dreptul Liceului „Dositei Obradovici”.

Desigur, prima diferență față de mașinile cu care circul în mod obișnuit este lipsa schimbătorului de viteze, a ambreiajului (a schimbării vitezelor în jos prin „dublu debreiaj”, de care de fapt n-am avut nevoie niciodată în viață), a turometrului (!), ceea ce face conducerea mai simplă. Sigur, pentru șoferii vechi manevrarea unei cutii de viteze manuală a devenit un automatism, dar mașinile electrice se comportă din acest punct de vedere ca acelea cu transmisie automată.

În pofida masei mașinii, care, normal, este destul de mare la mașinile electrice, accelerația mi s-a părut bună, absolut suficientă pentru a efectua o depășire. De asemenea, maniabilitatea a fost foarte bună, mașina răspundea mai prompt la comanda volanului decât cele cu care eram obișnuit.

Desigur, nu mi-am propus în scurtul timp al testului să mă familiarizez cu numeroasele butoane, dar am remarcat afișajele nu foarte încărcate, sistemul de navigație și cel audio. Zgomotul din cabină există, el fiind generat de roți și diferite alte componente, dar este mult mai mic decât la mașinile acționate de motoare termice.

La prezentarea mașinii m-am întrebat un moment dacă mașina nu este prea mare pentru una destinată navetei, până am înțeles că mașina trebuie să transporte și familia, nu numai pe șofer. În acest sens este suficient de spațioasă și comodă și are un portbagaj foarte încăpător.

Cred că acest test m-a convins, încă o dată dacă mai era nevoie, că viitoarea mașină „de toate zilele” a familiei mele va fi una electrică.

Paul-Dan Oprișa-Stănescu

Nota redactiei:

* Cu ajutorul informatiilor de la Casa Auto Timisoara, vom compara cat de curand cele trei variante ale modelului Ioniq, mentionate de dl conf, Oprisa.

** Considerand pretul actual al combustibilului si energiei electrice, comparatia dintre Ioniq si Elantra a rezultat in urmatoarele valori pentru consumul urban, bazate pe datele de catalog:

  1. consum in oras Elantra benzina 8.8 l/100km, rezulta 49 lei/100 km
  2. consum in oras Elantra motorina 4.7 l/100km rezulta 28 lei/100 km
  3. consum in oras Ioniq electric 11.5 kWh/100km rezulta 7 lei/100 km

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *