La Tesla, legea cererii si ofertei incepe sa ia forme bizare

13 septembrie 2018



Firma Tesla a lansat numeroase premiere inovative, a impins intreaga industrie auto spre electrificare si a castigat un grup de admiratori fanatici, unii transformandu-se in clienti. Odata cu cresterea gamei produse la trei modele (S, X si 3) si cu ambitiile de a atinge un volum mare pentru Model 3, au inceput sa apara semnele lipsei de experienta in productia de mare serie si sa fie evidente limitarile unei organizatii mici, si cu ambitii mari, incepand de la livrare si terminand cu service-ul.

Declaratiile ca Model 3 va fi lansat la un pret de 35.000 de dolari pare un fapt de mult uitat, dupa ce Elon Musk “a ciripit” (Tweeter ramane forma preferata de comunicare cu publicul) ca mai intai trebuie vandute variantele scumpe si doar dupa aceea s-ar putea trece la modelul de baza.

Configuratorul Tesla online incepe in mometul de fata cu varianta “long range”, la care se adauga automat pachetul de dotari permium, rezultand intr-un pret de inceput de 49.000 de dolari pentru culoarea neagra. Pentru alta culoare se adauga 2.000 de dolari la pretul masinii.

Inainte de lansarea variantei cu tractiune integrala, pretul promis – tot pe Tweeter – a fost destul de vag definit “sub nivelul Modelului S”, care inseamna 5.000 de dolari. Surpriza initiala a fost insa ca si pentru Model 3 cresterea de pret aplicata pentru varianta cu tractiune integrala a fost tot de 5.000 de dolari.

Dupa o mini-revolta online, diferenta de pret adaugata a fost redusa la 4.000 de dolari, insa doar pentru scurt timp. Cererea pentru modelul cu tractiune 4×4 a fost atat de mare, incat Tesla a revenit la pretul de 5.000 de dolari si de cateva zile a urcat la 6.000 de dolari. Din moment ce aproximativ 50% din comenzi sunt pentru varianta cu tractiune integrala, Tesla aplica legea cererii si ofertei brutal si cu mare viteza.

In plus, fiindca vopsitoria a fost identificata ca fiind pasul din procesul de productie care restrictioneaza un volum mai mare, doua culori au fost eliminate din paleta oferita.

Pe cat este de admirabila eleasticitatea firmei si adapatarea la conditiile de piata, ramane de vazut daca in anii urmatori se va naste o concurenta reala pentru Tesla, care sa limiteze aplicarea legii cererii si ofertei dupa… bunul plac.

db

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *