Nu de mult semnalizam intrarea noului Tesla Model 3 in top 100 auto din SUA si, la scurt timp dupa, faptul ca, in mai putin de un an de la lansarea in productie, Model 3 domina categoric vanzarile auto electrice pe piata americana.
Comparate de obicei doar cu vanzarile celorlalte vehicule electrice si date la o parte cu indulgenta pentru minisculul procent de nici 2% din vanzarile totale, iata ca rezultatul lunii august schimba ecuatia. La fel ca in marile competitii auto, pe langa clasamentele pe clase de cilindree si in functie de nivelul modificarilor tehnice permise de regulament, exista intotdeauna si o ierarhie suprema, denumita „clasament general”.
Asemanator cu o cursa de urmarire in Formula 1, unde protagonistul porneste de pe ultimul loc si publicul asteapta cu sufletul la gura o serie de depasiri, cel mai mic si „ieftin” model Tesla a trecut pentru inceput pe langa concurentii directi din categoria premium (Audi, BMW, Mercedes, Lexus, etc) si in prezent asistam la o urcare rapida in clasamentul general al automobilelor vandute in SUA. Chiar daca este o piata atipica, unde cele mai numeroase vanzari se inregistreaza la categoriile crossover, pickup si SUV, automobilele reprezinta inca aproape 30% din vanzari.
Ford a abandonat cursa si a decis sa renunte la productia automobile in SUA, cu exceptia Mustang, ca sa se concentreze pe categorii mai profitabile, dar toti ceilalti concurenti au cel putin un model in competitie. In acest context, ascensiunea Tesla semnalizeaza puternic ca in curand autovehiculele electrice nu vor mai concura intr-o nisa exotica, ci vor devora pe toti cei ce nu au intuit directia transformarilor majore, ce se petrec sub ochii nostri in industria auto globala, cu o viteza ametitoare.
China si Europa mai au cel putin doi ani de ragaz pana noile fabrici Tesla din Shanghai si probabil Germania vor fi construite si vor produce primele modele destinate pietelor locale, dar o privire atenta la ce se intampla in 2018 pe piata din SUA va fi utila pentru evitarea surprizelor neplacute.
db