Experienta de la Salonul Auto Bucuresti 2018 (SAB), castigata in spatiul de expunere al automobilelor electrice, ne-a ajutat foarte mult sa intelegem mai bine unele prejudecati impotriva electromobilitatii, majoritatea provenind din campaniile de denigrare si dezinformare finantate de industria petroliera si acea parte din industria auto traditionala, care isi simt interesele financiare amenintate de transformarea radicala a industriei.
Raspandite cu usurinta prin media sociala, informatiile denatureaza in mod intentionat anumite realitati, jumatati de adevar sau pur si simplu afirmatii false, pentru a trezi ingrijorare in randul potentialilor cumparatori. Un lucru este comun tuturor acestor tentative de intarziere a electrificarii, faptul cu nu ofera o solutie alternativa la starea reala curenta din orasele lumii, la poluarea din aglomeratiile urbane.
Un mit cu care ne-am confruntat de mai multe ori a fost cel al „poluarii din timpul procesului de fabricare a acumulatorilor”. Fara a fi explicita, aceasta grija absolut justificata, poate fi diminuata, cunoscand procesele moderne, automatizate de productie, in conditii de „farmacie”, pentru care am indrumat publicul sa vizioneze cateva filme produse pe liniile de asamblare LG Chem, Tesla si Panasonic sau pe cele de documentare despre competitia din domeniu.
O alta „grija”, indusa cu ajutorul unor filme ce prezinta conditiile modeste din exploatarile de litiu si cobalt din Chile si Congo, este legata in mod fals de electrificarea autovehiculelor. Graficul alaturat arata ca principal consumator de litiu in ultimii zece ani a fost industria electronica, bateriile litiu ion fiind introduse de Sony in 1991.
Despre efortul de modernizare al exploatarilor de materie prima in Australia si China (nr. 1 si nr. 3 mondial) si redeschiderea unor mine de litiu in Marea Britanie si Portugalia (nr 6 mondial) si cel de eliminare a cobaltului din compozitia acumulatorilor de tractiune am mai relatat. Repartitia principalelor surse de litiu pe glob arata ca tari avansate, cu legi de protectie a fortei de munca, participa in competita globala si vor deveni furnizorii pricipali pentru industria auto, datorita tehnologiilor superioare.
Cresterea previzibila a consumului de materii prime in viitorul apropiat, datorita cererii din industria auto, reprezinta o oportunitate economica si, facuta in mod responsabil, genereaza locuri de munca in tari cu traditie in minerit, dar si in zone defavorizate in prezent, contribuind la cresterea veniturilor.
db