Impresiile unor soferi amatori, dupa primul lor test drive electric

5 octombrie 2018



Dupa cateva zile de acomodare cu primul automobil din miniflota proiectului nostru 24auto.ro/electromobilitate, un Hyundai Ioniq electric, a urmat o saptamana plina. Am parcurs mai bine de 700 km, din care doar o mica parte in regim normal cotidian. Cea mai mare parte din distanta a constituit-o seria de teste cu diferiti invitati la volan. A fost partea cea mai interesanta a experientei electromobilistice de saptamana trecuta, pentru ca ne-a dat ocazia sa asistam la debutul “elmob” pentru circa 20 de persoane. Fara a avea pretentia unui demers academic, nu credem ca gresim daca spunem ca feedback-ul primit de la prietenii nostri, transformati ad-hoc in grup de studiu, este unul general valabil pentru soferii care urca pentru prima oara la volanul unui automobil electric.

In general, testele au fost de 20-50 km si s-au derulat cu precadere in regim de viteza in afara localitatii. Am incarcat acumulatorul in trei randuri, de fiecare data la statii de incarcare publice. Marele avantaj al incarcarii in acest mod, dincolo de gratuitatea energiei, il constituie timpul: putin peste 20 de minute de la 45% la 94%, respectiv circa 30 de minute de la 23% la 94%. Dezavantajul il descoperi atunci cand gasesti borna ocupata si te vezi nevoit sa astepti… Dar fiind vorba de curent (deocamdata) gratis… se merita!

Au fost zile insorite, insa diminetile de toamna au pus la treaba instalatia de climatizare, dezaburirea, scaunele incalzite, ba chiar si incalzirea volanului. Ei bine, diferenta dintre un parcurs “normal” si cel cu toti acesti consumatori electrici activati, pare sa fie atat de mica, incat… subsemnatul nu a prea sesizat-o! Totusi, consumul mediu inregistrat zilnic nu a fost unul economic, pentru simplul motiv ca majoritatea invitatilor nostri au tinut sa experimenteze ceea ce stiau din povesti, referitor la “cuplul instantaneu” si demarajul spectaculos al unui propulsor electric.

Consumul mediu dupa 1181 km si doua saptamani de utilizare, cu peste 20 conducatori, este 12,3  kWh/100 km, cu 7,3% mai mare decat cel indicat in cartea tehnica, ceea ce reprezinta un plus de 0,51 lei/100 km. Trebuie mentionat ca stilul de conducere are un impact major asupra consumului, maximul inregistrat fiind de 14,7 kWh, iar minimul 10,6 kWh/10 0km.

“Datorita acceleratiei constante, condusul unei masini electrice nu poate fi comparat cu cel al uneia cu combustie”, descrie experienta prietenul nostru Alex, un specialist IT, lasandu-ne sa-i intelegem incantarea. Altfel spus, “acea forta pe care o ai disponibila continuu de la 0 la cel putin 70-80 km/h, viteza suficienta in oras”, ca sa il citam pe Bogdan. Mult mai plastic in descriere a fost prietenul FCG: “Senzatia la condus e interesanta, ai cuplu maxim disponibil de la zero pana la… cand se termina bateria”.

De aici si pana la modul “Sport” nu a mai fost decat un pas! “Mai ales in modul Sport, dinamica masinii face din condus o placere”, spune Corneliu, unul dintre prietenii nostri care au condus masina pe distanta Timisoara – Buzias si retur.

Fara exceptie, toti cei care au condus Ioniq-ul in aceasta perioada au fost la prima lor experienta electrica. Niciunul, insa, nu a avut vreo problema de adaptare! “M-am urcat cu oarece emotie la volan, avand in vedere ca ambientul, cu care am fost obisnuit de peste aproape 40 de ani de experienta la volan, e diferit. Lipsesc schimbatorul de viteze, indicatoarele analogice, pedala de ambreiaj… In schimb, sunt multe butoane, afisaje digitale multicolore… Acomodarea a durat doar 5 minute. Pornirea am facut-o lin si cu prudenta. Dupa 200-300 de metri am inceput sa simt despre ce e vorba, iar dupa 5-6 km mi-a revenit increderea si am inceput s-o stapanesc suficient de bine si sa fac fata traficului urban aglomerat”, si-a descris debutul ca electromobilist dl. ing. Mircea Ionas.

“Inainte de a urca la volan, imi formasem o idee despre senzatiile pe care le voi experimenta, dar ajuns pe drum mi-am dat seama ca se poate si mai mult: este foarte placut si comod sa conduci o masina electrica!”, confirma si Corneliu.

Linistea propulsiei electrice a fost si ea consemnata de invitatii nostri. “Zgomotul in habitaclu este foarte redus”, remarca dl. Ionas, la fel ca Bogdan: “feeling-ul de troleu mi-a adus aminte de copilarie”. Alex, la randul lui, descrie cum s-a simtit in linistea de la bord: “Este foarte silentioasa, nici nu mi-am dat seama daca masina e pornita sau nu”, iar Alin descrie totul ca pe “un rulaj pe sosea bun si silentios”.

Silentiozitatea propulsiei electrice are insa si un oarecare risc, sesizat de Bogdan: “Linistea de la rulajul cu viteze mici poate fi problematica in parcari, pentru ca nu te aud pietonii”.

Pentru multi, cel mai interesant aspect a fost legat de frana cu regenerare. Alin s-a aratat incantate de “posibilitatea de decelerare prin intermediul pedalei de acceleratie”, iar Alex a trecut si el la plusuri “regenerarea energiei – masina franeaza singura, practic mai ai doar o singura pedala si in plus economisesti si energie”. Si astfel, “redescoperi rapid placerea condusului, chiar si in traficul actual”, cum bine remarca dl. Ionas.

Spre deosebire de primele automobile electrice, tendinta actuala in materie de design s-a mai schimbat, astfel ca acum nu mai avem de-a face cu automobile care se doresc simpatice cu orice pret, ci cu un stil rafinat, modern, seducator. Ioniq se inscrie, din fericire, in aceasta tendinta: “Cand am urcat la volan am ramas foarte impresionat de design-ul interior, precum si de afisajele electronice, in special de cele din modul sport, in ton cu secolul in care traim. In plus, fata de alte modele electrice, ma refer la cele doua modele mai raspandite la noi in tara, Renault Zoe si BMW i3, este foarte spatioasa si arata mult, mult mai bine din punct de vedere estetic”, spune Alex.

Daca ar fi sa optam pentru o concluzie, l-am cita pe dl. Ionas: “Costurile legate de consum si de intretinere sunt mult mai mici in raport cu cele de la masinile cu motoare cu ardere interna. Din perspectiva mea, buzunarul este un criteriu de alegere esential. In concluzie, unica de altfel pentru mine este: orice efort pentru achizitionarea unui astfel de automobil merita a fi facut. Pe langa faptul ca, in final, financiar suntem mai castigati, contribuim in acelasi timp la protectia mediului ambient”.

La fel de bine, insa, si urmatoarea fraza, apartinandu-i lui FCG, ne-ar putea servi drept concluzie de final: “Am avut <nesansa> sa conduc un Ioniq. Am zis nesansa pentru ca mi-a incurcat serios gandurile. Se schimba tot. Am tot citit despre electrice, hibri , hidrogen si… teleportare. Ce pot sa zic acum e ca daca nu te-ai urcat la volan si nu ai apasat bucata aia de metal care se numeste acceleratie (corect ar fi potentiometru), doar presupui…”

ec

PS: Daca v-am trezit curiozitatea, va recomandam sa cititi si savuroasa descriere a debutului electromobilistic trait de prietentul FCG, pe pagina noastra de Facebook!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *