Initiativa organizatorilor SAB 2018, de a dedica un spatiu distinct pentru automobile electrice, a fost salutata cu entuziasm de presa si vizitatori, care au avut ocazia sa compare sapte autovehicule electrice (Nissan Leaf, BMW i3, Smart, Kia Soul, GTG Oxigen si inca doua prototipuri) „asociate” printr-o cauza comuna si sa dialogheze cu reprezentatii delarilor, ai inimosilor intreprinzatori ce vor asambla mini automobile electrice de oras la Baia Mare si cu echipa 24auto.ro, in calitate de consultanti pentru electromobilitate.
Prezente remarcabile pentru tendinta de electrificare din industria auto globala au fost expuse si in standurile:
- Jaguar, I-Pace reprezentand singura replica serioasa, aflata in vanzare, data de europeni automobilelor Tesla, pana acum;
- Hyundai, Ioniq cel mai eficient automobil electric pe piata globala;
- Kia, Soul inrudit ca tehnologie cu Ioniq, dar cu un design distinct, cu priza la tineri;
- Volvo, cu modele oferite in varianta hibrida si PHEV (plug in hybrid);
- Toyota, parintele modelelor hibride.
Cu toate aceste nume consacrate, expuse alaturi de modele cu motoare clasice, noi am fost atrasi de standul firmei Prime Motors, unde am avut ocazia sa stam de vorba (pe fuga, fata de cat de curiosi eram) cu dl. Cristian Pastuhov.
Cele trei exponate au fost un magnet pentru vizitatori, prin diversitatea tematicii abordate. Un prototip sport, un microbuz si un Logan electric isi gasesc mai greu locul unul alaturi de celalalt in nevoile vietii de zi cu zi, dar pentru Prime Motors reprezinta o tema comuna, cea a competentei in proiectarea si fabricarea acumulatorilor moderni, si capacitatea de a electrifica… „orice”, dupa cum ne declara dl. Pastuhov.
Aflam de pe pagina de internet a firmei, ca face parte din grupul sudafrican METAIR, specializat in componente auto si solutii de stocare a enerigei, cu o valoare de peste 4 miliarde de dolari pe bursa din Johannesburg si operatiuni in Africa, Europa si Orientul Mijlociu.
Gama de produse cuprinde baterii auto LFP (litiu-fier-fosfat), sisteme modulare de stocare a energiei bazate pe tehnologia litiu-ion, sisteme de control electronic ACE (advanced control electronics), toate reprezentand componente si sisteme de baza pentru electromobilitate, cat si o alta gama de produse dedicata stocarii de energie electrica.
Din alte surse aflam ca firma a fost infiintata in 2016 si ca in vara anului 2018 ROMBAT a achizitionat 35% din actiunile Prime Motors.
Mai multe informatii si publicitate am gasit legat de Loganul electrificat expus in stand, despre care dl. Pastuhov ne spunea cu amaraciune, ca probabil va ramane un exercitiu tehnic, din moment ce pentru acest model nu se acorda subventia de 45.000 de lei, de care beneficiaza variantele electrice ale producatorilor din strainatate, importate in Romania.
Aspectul cel mai imbucurator al vizitei noastre la standul Prime Motors a fost intalnirea cu tanarul colectiv si entuziasmul contagios pentru electrificare pe care il transmiteau publicului, raspunzand cu rabdare la mii de intrebari, pe durata SAB. Din planul secund, dl. Pastuhov imi spunea „Il vezi pe tanarul de langa masina sport? …este un electronist de exceptie. Dar pe cel de langa Logan? …este un mecanic cum rar ai intalnit”. Si tot asa a continuat cu mandrie despre echipa selectata de pe bancile scolii, pentru a purta torta electromobilitatii intr-un viitor mai curat si silentios al oraselor noastre, cand „Prime Technology Inside” ar putea deveni un argument decisiv de vanzare.
Dupa o cariera petrecuta in lumea auto, am invatat ca entuziasmul tinerelor generatii pentru orice forma de mobilitate nu are limite. Canalizata cu rabdare si dedicata unor teluri mai inalte decat propriul buzunar, energia si fantezia acestor echipe de „incepatori” poate depasi toate constrangerile gandirii incorsetate de… prea multa „experienta”.
Am simtit aceeasi energie in vara, la Aachen, in jurul profesorului Schuh si a proiectului e.GO Life, iar mai recent la München, unde m-am intalnit pentru prima oara cu echipa de tineri ce a dat nastere celui mai curajos startup electric german, Sono Motors, despre care vom reveni pe larg.
Dupa un dialog fragmentat de numeroase telefoane, l-am intrebat pe dl. Pastuhov daca se cunoaste cu intreprinzatorii din Baia Mare, care sunt in cautare de colaboratori interni pentru subansamble necesare productiei de automobile electrice de oras, in special de acumulatori Li-ion.
Telefonasera, dar nu au reusit sa se intalneasca, desi erau prezenti la SAB la mai putin de 100 de metri unul de altul. Dupa ce s-au cunoscut, discutiile legate de o posibila colaborare au demarat pe loc, materializand spiritul antreprenorial necesar in cursa pentru electrificare. Simplitate, eficienta, eliminarea birocratiei si pierderii de vreme cu formalitati.
Le dorim un succes „fulgerator”!
db