Vesti foarte bune despre viitorul electromobilitatii
26.10.2018
        
Distribuie acest articol!   

Intr-o recenta emisiune TVR pe teme auto, organizata in incinta SAB 2018, a aparut argumentul lipsei statiilor de incarcare, ca factor inhibitor al achizitiei de automobile electrice in Romania. Ca de fiecare data cand mi se adreseaza aceasta intrebare, am evidentiat ca unul dintre cele mai mari avantaje in favoarea electrificarii este faptul ca iti poti incarca masina acasa peste noapte sau la serviciu, unde petreci o mare parte din zi. Acest comportament rezulta din sondajele de opinie din toate tarile, proprietarii de automobile electrice afirmand in proportie mai mare de 90% ca isi incarca automobilele peste noapte. 

In plus, cu ajutorul Kaufland sau Lidl, in Romania acumulatorul se poate incarca ocazional la o statie rapida, amplasata in parcarile mai multor magazine din cele doua retele. In final, incarcarea acasa sau pe durata cumparaturilor reprezinta o economie de timp pentru electromobilist, eliminand drumul la statia de carburanti.

In aceeasi emisiune am reamintit ca primele automobile echipate cu motoare cu ardere interna nu au beneficiat de retele moderne de statii de alimentare, asa cum le cunoastem acum, dar acest aspect nu a stopat raspandirea lor, chiar daca primii automobilisti au cumparat combustibilul in fiole de la farmacie. Asa cum s-au construit marile retele de statii de alimentare cu benzina si motorina, pe masura ce numarul automobilelor clasice a crescut, la fel se vor raspandi si punctele de incarcare pentru autovehicule electrice, fiindca este instinctul intreprinzatorului de a gasi noi surse de venit, noi oportunitati de afaceri.

Este foarte adevarat ca actuala performanta a acumulatorilor lasa mult de dorit. Sunt scumpi, grei si inmagazineaza prea putina energie electrica, comparativ cu alte forme de stocare a energiei la bordul unui autovehicul, cum ar fi combustibilii fosili sau hidrogenul. Progresul inregistrat in ultimii zece ani este insa remarcabil la toate cele trei obiectiuni de mai sus, iar acest progres ne da incredere ca urmatorii ani vor aduce noi inovatii in domeniul electrochimiei acumulatorilor, care sa creasca semnificativ densitatea de energie stocata si sa permita cresterea vitezei de incarcare.

In fiecare zi apar stiri noi, care mai decare mai senzationale, despre firme care ar fi gasit solutia magica pentru acumulatori. Trebuie analizate cu grija si scepticism, mai ales cand provin din surse obscure. Cand insa o firma din varful productiei de acumulatori investeste sume semnificative intr-un start-up, inseamna ca exista acolo „ceva”, mai mult decat un sambure de speranta.

Site-ul firmei Enevate merita studiat in detaliu, fiindca promite lucruri aproape prea bune ca sa poata fi adevarate, dar faptul ca LG Chem, un lider mondial in dezvoltarea si productia acumulatorilor de tractiune, investeste sume considerabile in firma Enevate ne determina sa banuim ca tehnologia firmei californiene este cel putin promitatoare.

O alta sursa de a privi in viitor este studiul patentelor solicitate de firmele cu activitate sustinuta in domeniu. Stim ca Apple se precupa de mai multi ani de algoritmii necesari conducerii autonome, dar o recenta solicitare de patent indica ca echipa auto de la Apple are o idee pentru incarcarea din mers a vehiculelor autonome. Denumit „peloton”, in engleza acelasi cuvant ca si gruparea dintr-o o cursa de ciclism, descrierea patentului lasa sa se intrevada o forma de alimentare din mers a unei perechi sau grupari de automobile electrice si autonome. La modul in care a zdruncinat Apple lumea telefoniei mobile si cea a distributiei de muzica, nu ne-ar mira daca inovatiile Apple in domeniul auto ar deschide cai pe care astazi nu le banuim.

Tot cu privirea la un viitor electric nu foarte indepratat sunt cele trei anunturi despre noi fabrici de productie. Daca o noua intalnire David impotriva lui Goliath se va derula la Shanghai, unde Tesla si Volkswagen misca de zor pamant chinezesc ca sa construiasca noi fabrici de asamblare, dedicate exclusiv automobilelor electrice, o firma mai putin familiara domeniului auto a decis sa asambleze automobile electrice la Singapore.

Este vorba de firma Dyson, cunoscuta pentru aspiratoare si uscatoare de maini, al carei fondator, Sir James Dyson, a decis ca expertiza echipei sale in motoare electrice poate fi aplicata si in domeniul auto. Cu centrul de proiectare si testare in Marea Britanie, anuntul Dyson despre productia in Singapore a fost oarecum surprinzator, statul insula fiind renumit pentru foarte multe lucruri bune (curatenie, modernitate, arhitectura curajoasa, finante, electronica, parcuri si verdeata exuberanta, etc), dar in niciun caz pentru manopera ieftina. Argumentele majore in favoare alegerii locatiei de productie vin pe urma experientei pozitive cu harnicia si disciplina fortei de munca in fabrica Dyson de electrocasnice, dar si atractia proximitatii enormei piete sud-est asiatice, privita ca viitor centru al achizitiei de automobile electrice.

Probabil cea mai buna veste din aceasta saptamana vine din Suedia, unde un grup de cercetatori de la Universitatea Chalmers, considera ca fibrele de carbon utilizate pentru unele caroserii pot deveni parte componenta a acumulatorului, schimband in acest fel total perceptia despre caroserie, ca fiind doar o „tinichea” care protejeaza pasagerii.

Chiar daca doar o mica parte a ideilor enumerate mai sus se vor transforma partial in realitate, cu siguranta electromobilitatea va schimba aspectul oraselor moderne si al modului de deplasare individuala din viitorul nu prea indepartat.

db

Foto: captura TVR1 / Pulsul Zilei

Distribuie acest articol!