ANALIZA: Cat timp mai sunt necesare subventiile pentru automobile electrice? (partea a IV-a – SUA si China)

9 noiembrie 2018



Pornind de la intrebarile vizitatorilor standului dedicat electromobilitatii la SAB 2018, cu privire la subventiile acordate pentru automobile electrice, pe parcursul ultimei saptamani am prezentat acest aspect extrem de controversat al electrificarii transportului rutier, in trei episoade, dedicate Germaniei (cea mai mare piata auto europeana), tarilor din Europa de vest si celor din est.

Este momentul sa aruncam o privire spre SUA si China, pentru a intelege ca si cele mai mari piete pentru autovehicule electrice au avut nevoie de sustinere pentru lansarea noilor tehnologii, cata vreme volumul vanzarilor nu a reusit sa reduca costul de fabricatie pana la un nivel competitiv cu automobilele echipate cu motoare cu ardere interna.

Din start trebuie remarcat ca atat in China cat si in SUA automobilele electrice nu au reprezentat calea de a evita poluarea cu NOx sau urmarile scandalului Dieselgate, pe ambele piete motorele diesel reprezentand doar o parte nesemnifictiva din vanzarea de automobile.

Autovehiculele electrice au o istorie de peste 100 de ani si reprezentau in SUA 38% din parcul auto la inceputul anilor 1900, dar au pierdut competitia cu cele cu motoare cu ardere interna odata cu constructia marilor retele de benzinarii usor accesibile pentru automobilisti si din cauza acumulatorilor.

Lansarea unui automobil electric de serie, EV1, de catre General Motors, in anii 90, a esuat din punct de vedere tehnic tot din cauza tehnologiei acumulatorilor, iar achizita de catre Ford a firmei norvegiene TH!NK, specializata in mini-automobile electrice de oras, s-a incheiat tumultuos, in 2011.

Odata cu progresul acumulatorilor Li-ion, introdusi de Sony in industria electronica, si cu cresterea impactului miscarilor ecologiste in lume, fantezia antreprenorilor a fost din nou captata de posibilitatea deplasarii in liniste si cu emisii zero la “esapament”. Din terenul fertil pentru idei indraznete al Californiei au rasarit startup-uri cu vise mari, printre cele mai cunoscute acum fiind Tesla, Fisker, Lucid Motors, etc.

Cu productie timida, dar ambitii uriase, Tesla s-a detasat devreme in noul lider al electrificarii americane. Cele trei mari firme traditionale GM, Ford si FCA (fostul Chrysler) au lansat modele electrice si hibride, cu performante mai modeste decat modele S si X de la Tesla, dar nu le-au sustinut cu capacitatea enorma de productie si knowhow-ul acumulat in peste 100 de ani asamblare in masa, vanzarile fiind nesemnificative (de ordinul catorva mii de unitati) pe piata celor peste 17 milioane de automobile noi vandute anual in SUA.

La fel s-a intamplat si cu Nissan, care cu toate ca asambleaza Leaf-ul in SUA (pe langa Japonia si Marea Britanie), a mentinut volumul de productie foarte scazut, chiar daca CEO-ul, Carlos Ghosn declara ca Leaf este un model profitabil pentru Alianta Renault-Nissan-Mitsubishi.

Subventia de 7.500 de dolari acordata de guvernul american, impreuna cu sumele din partea unor state (Colorado 5.000, Delaware 3.500, Maryland si Connecticut 3.000, California si Massachusetts 2.500,  New York 2.000 de dolari) si inlesnirile din partea municipalitatilor (parcare gratuita, circulatie pe banda rezevata transportului in comun), au dus la un trend ascendent al vanzarilor , dar nu au depasit inca media de 2% la nivel national. In acelasi timp, subventiile au fost aspru criticate de cei ce considera ca au fost inca o “pomana” pentru milionarii care si-au permis sa cumpere modele Tesla, cu preturi intre 100.000 si 150.000 de dolari.

Succesul ultimului vlastar al familiei Tesla, Model 3, singurul care a atins o productie de 5.000 de unitati pe saptamana la sfarsitul lunii iunie 2018, a determinat ca dupa doar doua trimestre totalul cumulat al automobilelor vandute de Tesla sa atinga pragul de 200.000, cu impact major asupra subventiei, care se injumateste pentru urmatoarele sase luni (iunie 2019), se mai injumateste o data in a doua jumatate a anului 2019, dupa care este eliminata pentru orice model Tesla (conform legislatiei in vigoare la data redactarii acestui articol).

Aceeasi soarta o vor avea cat de curand si modelele produse de GM, Volt si Bolt, care impreuna se apropie de pragul celor 200.000 de unitati electrice sau hibride vandute, ceea ce ar putea crea artificial un avantaj competitiv de pret pentru Nissan Leaf, care va beneficia in continuare de subventia guvernamentala, reprezentand aproximativ 25% din pretul automobilului nou pe piata americana.

China – cea mai mare piata pentru automobile electrice pe plan mondial

Despre stategia unica de promovare a electrificarii, condusa de guvernul Chinei in ultimii zece ani, am scris pe larg cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, din primavara. Subventiile acordate atat producatorilor de automobile NEV (new energy vehicles), cat si cumparatorilor, au accelerat competitivitatea furnizorilor chinezi si au creat cea mai mare piata pentru autovehicule electrice din lume.

Cel mai elocvent exemplu este cel al autobuzelor electrice, a caror productie in 2011 era cu putin peste 1.000 de unitati. Pana in 2016, productia crescuse la 132.000, determinand ca din cele 352.000 de autobuze electrice in exploatare pentru transport in comun pe plan mondial, 99% sa circule pe strazile oraselor din China. In prezent exista mai mult de 30 de producatori pentru autobuze electrice in China, BYD extinzand productia si pe continentul nord american, in California si Canada.

Pe langa subventiile acordate producatorilor, guvernul de la Beijing a sustinut vanzarea automobilelor electrice direct catre publicul interesat, cu subventii de la 20.000 la 44.000 RMB (2.500 la 5.500 euro), in functie de autonomie. Guvernele provinciilor si oraselor cele mai afectate de poluarea aerului au mai adaugat intre 15% si 50% la subventia de achizitie, sumele finale apropiindu-se de multe ori de 9.000 de euro.

Printre cele mai originale masuri de limitare a aglomeratiei in traficul urban, trebuie amintita loteria numerelor de circulatie din Beijing, unde pentru 3.000 de numere de inmatriculare eliberate in fiecare luna, candideaza pana la 3 milioane de posesori auto, sau licitatia pentru numere din Shanghai, unde pretul numarului (dobandit pe viata) este egal uneori cu pretul automobilului. Cumparatorii de masini electrice au numerele asigurate si nu participa la loterie sau la licitatie.

Revista Forbes estimeaza ca totalul subventiilor acordate de guvernul central, cele proviciale si municipalitati in 2017 a depasit suma de 67 miliarde de euro. Fara indoiala, electrificarea transportului rutier are un pret considerabil, dar pretul platit pentru sanatatea publica si efectele nocive pe care nu se poate pune un pret, decesele din cauza bolilor respiratorii, sunt cu mult mai mari in marile aglomeratii urbane.

db

Epilog: In perioada de documentare si redactare a celor patru articole pe tema subventiilor acordate in diferite tari pentru autovehicule electrice, Austria a introdus una din cele mai originale masuri: ridicarea limitei de viteza pe anumite sosele , doar pentru autovehicule electrice!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *