In timp ce saloanele traditionale pierd un numar tot mai mare de participanti si vizitatori, salonul californian si-a creat o nisa aparte, la intersectia dintre IT si automobile, si atrage an de an un numar tot mai mare de premiere modiale, cu precadere in domeniul electric si al autonomiei.
Cu o industrie auto renascuta datorita efortului Tesla de a produce cele trei modele S, X si 3 la Fremont si cu atractia unui magnet irezistibil pentru toti producatorii traditionali, care exploreaza promisiunile automobilelor autonome si le testeaza in centre de cercetare nou infiintate in Silicon Valley, California este statul american cu legile antipoluare cele mai drastice si cu unele din cele mai mari subventii acordate cumparatorilor de automobile electrice si hibride.
Salonul din Los Angeles s-a reinventat cu cativa ani in urma, cand a fost rebotezat „Automobility LA”, indicand ca viitorul mobilitatii individuale ar putea arata foarte diferit de modelul actual de proprietate a unui automobil, sau chiar mai multe, pentru fiecare familie.
VOLVO
Consecvent cu ideea de mobilitate individuala a viitorului, Volvo a generat o furtuna de discutii cu standul in care nu a expus un model auto, ci un text provocator „acesta nu este un automobil”, lasand fantezia vizitatorilor sa zboare in orice directie doresc… hibrizi, „electrice”, car sharing, ride sharing, drone pentru pasageri, masini zburatoare… cerul nu mai este limita.
Dintre noile aparitii de autovehicule electrice, startup-urile sunt cele mai curajoase, prezentand concepte, prototipuri sau modele de preserie in faza avansata, care ar putea ajunge pe soselele lumii in urmatorii doi ani. Va propunem o scurta trecere in revista a celor mai interesante aparitii noi de la Los Angeles, impreuna cu link-uri la articole dedicate.
RIVIAN
Un start up foarte promitator si „tacut”, cu centrul de proiectare in Plymouth, Michigan si o fabrica de asamblare in Normal, Illinois, Rivian a pornit la drum, asemanator cu Tesla, achizitionand cu imprumuturi o veche fabrica, inchisa de Mitsubishi in 2015. Lansand pe piata americana primul pickup electric si in paralel un SUV cu sapte locuri, dedicat aventurilor dincolo de sosele asfaltate, Rivian tinteste o nisa cat se poate de lucrativa in prezent, cea a activitatilor in aer liber. Date tehnice si video de prezentare gasiti aici.
BYTON
Despre Byton am mai relatat cu ocazia Salonului Auto de la Beijing, cand noua firma chinezeasca a prezentat conceptul unui SUV electric, cu ecran panoramic si tehnologie autonoma avansata. La Los Angeles, alaturi de SUV-ul M-Byte, firma prezinta un sedan denumit K-Byte, bazat pe aceeasi platforma.
AUDI
E-tron nu mai este o noutate absoluta, dar reprezinta singurul model european, din noua generatie de SUV-uri lansate anul acesta, aflat in productie la fabrica din Bruxelles. Chiar daca o eroare de software a amanat livrarile catre public cu cel putin patru luni, Audi ramane un deschizator de drum pentru industria auto germana, suprinsa pe picioar gresit de legislatia de electrificare accelerata din China si de succesul noului Model 3, lansat de Tesla anul trecut.
KIA
Din motive practice, de accesibilitate pret si utilitate pentru mobilitatea individuala de zi cu zi in orase, Kia Soul este un partener de nadejde. Ajuns la a doua generatie, Soul pastreaza desing-ul distinct, dar incorporeaza un acumulator mai mare (64 kWh) pentru autonomie sporita si o tenhologie moderna, utilizata pe noile modele Kia Niro si Hyundai Kona. Dintre toate aparitiile de la Los Angeles, va fi probabil primul prezent si pe meleagurile noastre.
NISSAN
Asteptat cu multa nerabdare de public si presa, LEAF, eternul campion mondial al vanzarilor de automobile electrice, urma sa fie prezentat pentru modelul 2019 cu un acumulator mai mare, care sa-l promoveze in „grupa mare” de autonomie, de la egal la egal cu Chevy Bolt si Tesla Model 3.
Din pacate, evenimentele legate de arestarea lui Carlos Ghosn si frictiunile declansate in Alianta Renault – Nissan – Mitsubishi au amanat lansarea noului model. Poate ne vom intalni cu indragitul Nissan Leaf in direct la NAIAS, Salonul Auto din Detroit, in ianuarie 2019.
db
VA URMA